Roularta
©blg
ZELLIK -- De beursgenoteerde mediagroep Roularta gaat in 2002 een kostenreductie doorvoeren voor een totaalbedrag van 18 miljoen euro (726 miljoen frank). Met collectieve ontslagen of vertrekregelingen gaat dit evenwel niet gepaard. Behalve op enkele individuele vertrekken rekent de groep vooral op een kostenbesparing door de verlieslatende activiteiten stop te zetten, waaronder Roularta Events en de participatie in Metro.

mediabedrijven dat in ons land door een herstructurering moet (Concentra, Rossel, VUM), moet ook Roularta worden toegevoegd. De sterke expansiedrift van de voorbije jaren, met onder meer tal van joint ventures in het buitenland, zoals het seniorenmagazine Lenz in Duitsland, wordt in 2002 ingeruild voor ,,alle aandacht op de kernactiviteiten en een minimum aan startkosten''. Dat zei gedelegeerd bestuurder Rik De Nolf gisteren bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal.

Organisatiebureau Roularta Events wordt stopgezet. Roularta Events organiseerde evenementen voor derden, zoals Waregem Koerse, de paardenopera Zingaro en dit weekend nog een deel van de praktische organisatie van de Top van Laken. ,,Roularta Events was al enkele jaren verlieslatend'', stelt De Nolf. Alleen de organisatie van eigen evenementen (voor Knack, VTM...) zal nog gebeuren.

Naast de al bekende uitstap uit het verlieslatende Metro, voert Roularta ook over alle business-units heen operationele kostenbesparingen door, zonder (voorlopig) zwaar in het personeelsbestand te moeten snoeien. Het besparingsplan houdt al rekening met het feit dat er geen nieuwe lanceringen komen en dat de papierprijzen vijf tot tien procent dalen volgend jaar.

De cijfers van het derde kwartaal laten alvast geen rooskleurig plaatje zien. In dit kwartaal bedroeg het nettoverlies 5,5 miljoen euro, op 93,1 miljoen euro bedrijfsopbrengsten. Een vergelijking met vorig jaar kan niet worden gemaakt omdat de grafische activiteiten toen nog niet werden geconsolideerd. Over de negen maanden totnogtoe komt het verlies uit op 3,5 miljoen euro op 325 miljoen euro omzet. Toch verwacht Roularta het hele boekjaar 2001 nog positief te kunnen afsluiten, op een geschatte omzet van 435 miljoen euro.

Over negen maanden boekten de tijdschriften en gratis bladen 303.000 euro verlies. De Nolf: ,,Voor volgend jaar zit er zeker forse beterschap in. Dit jaar moesten we onder meer 1,9 miljoen euro lanceerkosten voor Lenz in rekening meenemen.'' In de branche audiovisuele media blijft de VMM (VTM, Kanaal 2, Jim TV, Q Music) het goed doen, met een nettowinst totnogtoe van 10,17 miljoen euro. ,,Gelukkig heeft Roularta destijds gekozen om verder te investeren in VTM. Daar kunnen we op terugvallen nu de gedrukte media in een dal zitten'', zegt De Nolf. Met Kanaal Z en de regionale zenders gaat het minder goed dan verhoopt. Kanaal Z zal ook dit jaar verlies maken en had te lijden onder de terugval van business-to-business reclame. De industriële poot van Roularta (drukkerij, cd-romontwikkelaar VTV) boekte een nettoverlies van 2,8 miljoen euro.

De Nolf waagt zich niet aan uitspraken over 2002. ,,Het is zeer onzeker hoe de reclamemarkt zal evalueren. Mediacentrales spreken elkaar tegen.'' De zoektocht naar een internationale partner voor Roularta lijkt dan weer op de lange baan geschoven. ,,Na 11 september is het eerst kijken hoe de internationale mediaconcerns de storm zullen doorstaan.''