Jean-Marie Messier en Barry Diller
©rtr
PARIJS/BRUSSEL (bloomberg, eigen berichtgeving) -- Vivendi Universal verwerft een belang van 93 procent in de amusementsdivisie van het Amerikaanse USA Networks. De transactie krijgt een prijskaartje van 10,3 miljard dollar (11,5 miljard euro). Vivendi kan daardoor zijn films en tv-shows voortaan loslaten op 82 miljoen Amerikaanse gezinnen. Het nieuwe mediaplatform luistert naar de naam Vivendi Universal Entertainment.

Vivendi betaalt 1,62 miljard dollar in contanten, 1,65 miljard dollar met aandelen Vivendi en de rest via inbreng van zijn eigen aandeel van 41 procent in USA Networks.

De naam van de nieuwe vennootschap wordt Vivendi Universal Entertainment (VUE). Vivendi Universal en USA Networks hopen dat met de fusie de inhoudsvoorwaarden voor Amerikaanse kabelnetwerken zullen versoepelen. Vivendi controleert al de Europese televisiekabelmaatschappij Groupe Canal Plus. Ook zien de bedrijven de overname als de ideale gelegenheid om de filmrechten van Universal in omloop te brengen.

Barry Diller, afgevaardigd bestuurder van USA Networks, krijgt de leiding over Vivendi Universal Entertainment. Jean-Marie Messier, gedelegeerd bestuurder van Vivendi, ziet de overname van USA Networks als de ideale manier om van Vivendi Universal een van de belangrijkste spelers op de Amerikaanse mediamarkt te maken. ,,Samen met onze strategische samenwerking met EchoStar, komt de samenwerking met USA Networks tegemoet aan een van de grootste noden van Vivendi'', aldus de Franse zakenman.

Vivendi verwerft via de transactie twee kabelmaatschappijen en de tv-studio die Law & order produceert. Messier was al een tijdje op zoek naar een manier om de films van Universal Studio's in de huiskamer te brengen. Het gaat om titels als Jurassic Park III en The mummy returns. Vivendi koopt USA Networks een jaar na de aankoop van Seagram voor 30 miljard dollar. De groep, de grootste Europese mediaspeler, wil beter kunnen concurreren met Amerikaanse spelers als AOL Time Warner en Viacom. De markt gelooft blijkbaar in de strategie want de aandelen van Vivendi stegen gisteren met 6,2 procent. Het aandeel Vivendi verloor dit jaar 20 procent. Ter vergelijking: de Europese media-index zakte 36 procent.

,,Messier doet eindelijk waar hij al lang over praat. Sterker aanwezig zijn in de Verenigde Staten'', zegt Jan-Eric Umiastowski van de fondsenbeheerder Financière Rembrandt. ,,En dat is een goede zaak.'' De Seagram-deal bracht Vivendi op de vierde plaats in het medialandschap na spelers als AOL Time Warner, Viacom en Walt Disney. ,,Door de deal worden ze sterker, maar ze worden ook afhankelijker van reclame-inkomsten'' zegt Oliver Caspari van Bankhaus Lampe.

Diller, die leiding gaat geven aan de nieuwe entiteit VEU, hielp destijds nog mee het Fox TV-netwerk van Murdoch lanceren en heeft nog de leiding gehad over de filmstudio Paramount. Diller zal een belang van 1,5 procent hebben in VEU. Liberty Media Group van John Malone zal eindigen op 3,66 procent nadat Vivendi hem 1,65 miljard dollar heeft betaald met bestaande aandelen Vivendi voor het belang van 21 procent dat Malone in USA Networks heeft. De groep van Messier zal 93 procent controleren van VEU.

In een aparte mededeling maakte Vivendi ook nog bekend dat het een belang van 10 procent verwerft in EchoStar Communication Corp, in ruil voor een investering van 1,5 miljard dollar. Op die manier verwerft Messier ook een satellietkanaal waarop hij zijn films kan loslaten. EchoStar is aan het fuseren met Hughes Electronics Corp. Na de fusie staat het voor toegang tot 17 miljoen gezinnen of 90 procent van de satelliet-tv-markt.