Victor Hasson
©mc
BRUSSEL -- Victor Hasson, ex-voorzitter van de failliete chartermaatschappij City Bird, en haar ex-gedelegeerd bestuurder, Georges Gutelman, investeren in DAT. ,,Ik denk dat het businessplan een goede start is. Bovendien beschik je over een goede luchthaven en is er een markt aanwezig'', verklaarde Hasson gisteren aan De Standaard.

Vandaag beslist de rechtbank van koophandel of DAT een kans krijgt.

MET Hasson en Gutelman aan boord, krijgen de DAT-investeerders rond Maurice Lippens en Etienne Davignon de lang gezochte luchtvaartknowhow van buiten Sabena.

Hoewel de experts rond Davignon vorige week lieten verstaan een shortlist te hebben met mogelijke bestuurders voor DAT, wou Hasson niet zeggen of hij daarop prijkt. ,,De structuur van het DAT-management moet nog worden besproken, maar ik ben geen vragende partij. Wij (Hasson en Gutelman) zitten mee aan de tafel en kunnen vanuit onze achtergrond misschien dat beetje extra geven en helpen in het toezicht vanuit de raad van bestuur.''

Of DAT effectief gelanceerd raakt, kan Hasson niet zeggen. ,,Ik ben optimistisch. Bovendien spreken we met dit plan over de redding van 6.000 banen.'' Voor de toekomst blijft alles mogelijk. Een alliantie met een partner is ,,wenselijk en mogelijk''. Namen -- zoals Virgin Express -- wou Hasson niet noemen.

Met Hasson erbij lijkt de 155 miljoen euro privé-investering in DAT verworven. De 45 miljoen euro van de overheid lagen al vast; een federale lening vangt de Vlaamse njet op.

Deze namiddag spreekt Anne Spiritus-Dassesse zich uit over een faillissement voor SIC, het coördinatiecentrum van Sabena. De voorzitster van de rechtbank van koophandel in Brussel had de beslissing vorige donderdag uitgesteld. SIC had zijn herstelplan ingetrokken omdat de schuldeisers duidelijk niet akkoord zouden gaan met een extra investering van 100 miljoen euro in DAT. Nu ligt een kwijtschelding van de DAT-schulden aan SIC voor. Dat zou -- onrechtstreeks -- ook 112 miljoen euro vrijmaken voor DAT.

De situatie ziet er vandaag rooskleuriger uit dan vorige week.

Terwijl DAT in de rechtbank en bij investeerders vecht voor overleving, probeert de nieuwe luchtvaartmaatschappij operationeel zo normaal mogelijk te werken. Deze week vinden de afsluitende sollicitatiegesprekken plaats voor (op termijn) 220 piloten en cabinepersoneelsleden. 53 procent van de Sabena-stewards en stewardessen had zich gemeld, goed voor zowat 1.100 kandidaturen. Als DAT weldra kan vertrekken, moet er personeel zijn, ook voor de lange afstand.

De nijpende financiële situatie -- zaterdag zou het geld mogelijk op zijn -- doet DAT wel eerdere beloftes breken. Zo zal DAT voor nieuwjaar zeker geen langeafstandsvluchten meer aanbieden. Dat blijkt uit een interne nota. ,,Tot nader order'' zijn de vluchten die Davignon en Lippens graag nog deze kerstvakantie hadden aangeboden op Entebbe, Kigali en Kinshasa uitgesteld. Het wordt waarschijnlijk pas januari. Een spijtige zaak, want dit is een erg druk seizoen voor Afrika-vluchten.

Ondertussen duiken de eerste geruchten op over de naam die DAT zou krijgen indien een doorstart mogelijk blijkt. Sommigen beweren dat Sabena op tafel ligt.