BRUSSEL -- Het herstel van de economische groei in Europa zou volgend jaar wel eens veel matiger kunnen zijn dan veel regeringen hopen. De roep om een ommekeer in de economische en monetaire politiek klinkt steeds luider.

Terwijl de Amerikaanse economie goed op weg lijkt naar een duurzaam herstel, blijft Europa kampen met een zwakke binnenlandse vraag en krappe begrotingen.

Vooral Duitsland blijft erg kwetsbaar voor de combinatie van hoge schulden en een stagnerende economie. Volgens Anton Brender, de chief economist van vermogensbeheerder Dexia Asset Management , moet ernstig rekening worden gehouden met de mogelijkheid van deflatie bij onze oosterburen.

Brender pleit, net als veel van zijn collega's, voor een ommekeer in het economische en monetaire beleid van Europa. Alleen met een nog lagere rente en verregaande belastingverlagingen kunnen we het deflatiespook bedwingen, is zijn boodschap. Het stabiliteitspact, bedoeld om de begrotingsdiscipline te bewaren, schiet volgens de economist zijn doel voorbij en kan beter worden vervangen door een soepelere regeling.

Overigens nemen sommige landen het nu al niet zo nauw met dat stabiliteitspact. Joachim Poss, de vice-fractieleider van de Duitse regeringspartij SPD, gaf gisteren nog toe dat het Duitse begrotingstekort in 2004, voor het derde opeenvolgende jaar, hoger dreigt te liggen dan de limiet uit het stabiliteitspact (3 procent van het bruto binnenlands product).

Duitsland heeft 2 procent economische groei nodig om onder die limiet te blijven, maar dat is erg onwaarschijnlijk. Uit verschillende barometers bleek gisteren dat het ondernemersvertrouwen in Europa's grootste economie rond het laagste peil in tien jaar blijft schommelen. De economische denktank HWWA heeft het over een ,,technische recessie'' en voorziet voor dit jaar in een nulgroei.

De depressieve sfeer in Duitsland wordt nog aangescherpt door een staking van de machtige metaalvakbond IG Metall in de oostelijke deelstaten. Ongeveer 11.000 arbeiders legden het werk neer omdat ze hun werkweek willen ingekort zien tot de West-Duitse 35-urennorm. Onder de slachtoffers van de staking zitten verscheidene bedrijven van de autofabrikanten DaimlerChrysler, Volkswagen en BMW. economie.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig