BRUSSEL -- Etienne Schouppe, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, bevestigde gisteren dat ook de spoorwegen het treintracé op de middenberm van de E19 verkiezen.

Het was de eerste keer dat Schouppe zelf dat officieel en publiekelijk deed, nadat andere NMBS-bronnen dezelfde boodschap al de wereld ingestuurd hadden.

Bij de opening van het station van Vilvoorde kon de kwestie van de noordelijke spoorontsluiting van de luchthaven niet onbesproken blijven. Die deed al veel stof opwaaien omdat er sprake was van tunnels onder Peutie of Melsbroek.

De NMBS-topman was duidelijk: de verbinding naar de middenberm van de E19 -- zoals de lokale politici voorstellen -- is weliswaar duur, maar het meest mens- en milieuvriendelijk. Ze opent bovendien perspectieven: aangezien er behalve de lus naar Antwerpen ook een aftakking richting Brussel zou worden aangelegd met een onderlinge verbinding, komen er een lijn Brussel-Mechelen én extra capaciteit bij.

Het project maakt deel uit van het investeringsprogramma van de NMBS dat wellicht volgende maand goedgekeurd wordt. De voorstellen van de spoorwegen worden voorgelegd aan de Vlaamse overheid, die het laatste woord heeft over het tracé.