Robert Hendry
©ap
FRANKFORT (reuters) -- Na amper 14 maanden gooit de Amerikaan Robert Hendry de handdoek in de ring als gedelegeerd bestuurder van Opel AG, het Duitse zusterbedrijf van Opel Belgium. Opel, behorend tot de Amerikaanse groep GM, leed afgelopen jaar in Duitsland meer verlies en zag zijn marktaandeel teruglopen.

,,Tegen de achtergrond van de recente verliezen en de plannen die klaar liggen om de toekomst te verzekeren, verzoek ik de raad van bestuur op zijn volgende bijeenkomst mij van mijn taak te ontheffen'', zei Hendry in een mededeling bij de bekendmaking van de jaarresultaten van Opel AG. Het verlies van Opel AG liep in 2000 op van 81 miljoen mark tot 835 miljoen mark (17 miljard frank). Het marktaandeel liep terug van 13,8 naar 12,2 procent.

De autoverkoop in Duitsland is het voorbije jaar gedaald, met een harde concurrentie tussen de constructeurs tot gevolg. Opel stond daarbij zwak omdat het geen sterke dieselreputatie heeft. Als antwoord daarop bestelde Opel dieselmotoren bij BMW en gaat het samenwerken met Fiat, waarin GM het voorbije jaar een belang van 20 procent nam. Opel lijdt ook onder een vrij saai imago, iets wat de nieuwe brand manager , onze landgenoot Alain Uyttenhoven, moet zien bij te sturen.

Hendry (56) heeft heel zijn leven voor General Motors gewerkt, waarvan het grootste deel van de tijd buiten de VS, in Canada, Mexico, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden, waar hij vier jaar Saab leidde. Die internationale ervaring heeft hem niet veel geholpen in Duitsland, waar hij al vlug kritiek kreeg wegens zijn gebrek aan kennis van de Duitse taal. De vakbonden verweten hem ook dat hij van buiten Opel kwam en het bedrijf niet echt kende. Vorig jaar werd even gestaakt uit vrees voor jobverlies door de samenwerking met Fiat.

Maar volgens analisten zijn het in de eerste plaats de tegenvallende cijfers die het Hendry onmogelijk maakten verder te functioneren. Volgens Hendry zelf leed Opel vooral onder zijn imago, en dat bijsturen zou volgens hem drie tot vijf jaar duren.

GM Europe zag met Opel, Vauxhall en Saab zijn marktaandeel in Europa teruglopen van 11,5 naar 10,8 procent. Het verlies in het vierde kwartaal liep op tot 463 miljoen dollar, een kleine 20 miljard frank. GM Europe kondigde vorige maand de sluiting aan van de fabriek in het Britse Luton en wil ook in de rest van Europa op anderhalf jaar tijd 5.000 banen schrappen. De sterk presterende fabriek in Antwerpen ontsnapt aan de besnoeiingen.

De Amerikaanse moedermaatschappij, GM, deed het beter dan verwacht. De winst in het vierde kwartaal is tegenover een jaar eerder gezakt van 1,3 miljard tot 609 miljoen dollar (26 miljard frank) of 1,15 dollar per aandeel. Wall Street rekende op slechts 1,12 dollar per aandeel.

In de cijfers is een eenmalige herstructureringskost van 520 miljoen dollar niet verrekend. Op vergelijkbare basis daalden de inkomsten van 46,3 tot 45 miljard dollar (1.900 miljard frank).