Het Britse Scoot.com, dat klanten en bedrijven linkt via het Internet, heeft maandag bekendgemaakt dat de Franse mediagroep Vivendi zowat 110 miljoen pond (6,2 miljard frank) pompt in hun Europese joint venture en haar aandelenbelang optrekt tot bijna tien procent. Vivendi koopt alvast 28 miljoen nieuwe aandelen in Scoot voor 90 pence elk. Binnenkort kan het Franse belang nog verder worden opgetrokken.

De Scoot-aandelen stegen na de bekendmaking gisteren op de Londense beurs met bijna 10 procent tot 156 pence. In november noteerde Scoot nog op 50 pence.

Via de joint venture, gelijk verdeeld tussen Vivendi en Scoot, wil Scoot activiteiten beginnen in heel Europa, buiten de Benelux. Hier is Scoot al aanwezig. In België verwerkt Scoot jaarlijks zowat 2,5 miljoen telefonische vragen. De opzoekingen op het Internet gaan in stijgende lijn. Nu zowat 50.000 per week. Volgend jaar mikt Scoot-België, dat financieel nog ,,in een opstartfase'' zit, op een groei van 50 procent.

De Europese uitbreiding begint in de herfst van dit jaar, waarschijnlijk in Frankrijk. Daar kan Vivendi zijn grote telecom- en mediabelangen gebruiken om Scoots interactieve Gouden Gids-achtige diensten te promoten. Scoot maakte gisteren ook jaarresultaten bekend. Het verlies per aandeel is gedaald tot 4 pence, tegenover 5,4 pence het jaar voordien, hoewel de inkomsten met 14 procent terugvielen tot 15,9 miljoen pond. Het operationeel verlies werd beperkt tot 16,8 miljoen pond, tegenover 19,4 miljoen in 1998. Analisten hadden verliezen voorspeld van 15,3 miljoen pond tot 18,2 miljoen.

Het internetgebruik lag volgens de Scoot-mededeling 325 procent hoger in het laatste kwartaal van 1999 vergeleken met het hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Scoot haalt zijn inkomsten uit de rechtstreekse verbinding van klanten met het bedrijf dat ze nodig hebben, van een loodgieter tot een financieel adviseur. Die betalen Scoot om in het adressenbestand te zitten.

Dankzij het Amerikaanse Pointserve, waarin Scoot 8 miljoen pond investeert, kunnen klanten binnenkort on line ook een afspraak maken.

Volgens de voorzitter van Scoot, Dick Eykel, is de introductie van Scoot versie 2, die de interactiviteit van de dienst zal verhogen, een van de grote uitdagingen van 2000.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig