Het Internet zal zijn aandeel in de totale uitgaven in de kleinhandel tegen 2003 verdriedubbelen in Groot-Brittannië en Frankrijk. Dat zegt een onderzoek van Ernst & Young.

In een onderzoek dat gisteren werd voorgesteld, zegt het bedrijf dat de detailhandel grote concurrentie zal ondervinden van Amerikaanse internetbedrijven omdat meer en meer Europeanen on line gaan shoppen. Blijkbaar verkiezen Europeanen niet echt om hun aankopen te doen op websites van bekende namen uit de grote winkelstraten.

Het rapport is gebaseerd op een onderzoek bij 300 respondenten in Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, de VS, Australië en Canada. Het omschrijft Amazon.com als het eerste ,,wereldwijde cybermerk''. Respondenten in elk land noemde die de populairste website.

,,Nu de concurrentie toeneemt om de gunst van de klant te winnen, is er een intrigerende strijd aan het broeien'', zegt het rapport. ,,De fundamentele vraag zal zijn: zullen on line-shoppers een voorkeur hebben voor een verlengde van de lokale winkels of verkiezen ze het wereldwijde merk dat werkt vanuit de VS?''

De gevestigde Europese kleinhandelaars zullen hun prijzen op het web ook moeten verlagen. Consumenten waren het erover eens dat grotere kortingen hen zouden aanzetten om on line te kopen.

Maar E & Y zei dat grote handelaars ,,gevreesde'' on line opponenten zouden zijn wegens hun grotere merkherkenbaarheid, gevestigde distributiekanalen en expertise van de lokale markten.

In Frankrijk bijvoorbeeld zou de lancering van websites van ketens als Carrefour, Intermarché, Casino en Leclerc volgens E & Y al snel ,,de zuivere internetbedrijven onder de voet lopen, zeker de bedrijven die vanuit de VS actief zijn.''

Na Amazon.com zijn Fnac en de SNCF, de Franse nationale spoorwegen, de meest populaire internet-handelaars.

Ted Yates, nationaal directeur bij E & Y voor de afdeling Kleinhandel en consumptieproducten: ,,De kostprijs om op het Internet te gaan blijft stijgen. Elke dotcom moet het meeste van zijn geld uitgeven aan marketing. Tastbare bedrijven hebben al merknamen. Momenteel gebruiken internetgebruikers die herkenbaarheid om sites te vinden, niet om er te kopen.''

,,Als de gevestigde kleinhandel on line willen concurreren, zullen ze meer bezoeken moeten omzetten in verkopen.''

In Italië, waar minder dan één procent van de huishoudens al on line aankopen heeft gedaan, wordt de groei aangevoerd door kleine startende bedrijven.

Wereldwijd zal driekwart van de consumenten volgend jaar zijn eerste internetaankoop verrichten, zegt E & Y. Ongeveer 40 procent daarvan zal een nieuwe, bijkomende uitgave zijn.

De VS zijn nog altijd de grootste markt voor elektronische handel ter wereld. In 1999 waren er 39 miljoen on line-shoppers, in vergelijking met 17 miljoen het jaar daarvoor.

De internetuitgave per Amerikaanse consument stijgt sterk. De shoppers gaven gemiddeld 1.200 dollar (ongeveer 48.000 frank) uit in 1999, in vergelijking met 230 dollar (9.200 frank) in 1998.

Sommige waarnemers geloven dat de VS nu in een fase van sterke groei komen, aangespoord door de kritische massa van de on line-markt. Volgens voorspellingen zal die markt binnen drie jaar 36 procent van alle uitgaven in de kleinhandel op zich nemen.

© The Financial Times

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig