BRUSSEL -- Zaterdag hebben speurders van de sociale inspectie een inval gedaan bij Express One, een Amerikaans bedrijf dat vliegtuigen, inclusief bemanning, uitleent aan het internationale koerierbedrijf DHL. Een aantal van de ,,huurling-piloten'' die uitsluitend voor DHL vliegen, kon geen geldige papieren voorleggen.

,,Justitie valt over mensen zonder papieren van DHL'' titelde de Franstalige krant Le Matin maandag, naar aanleiding van een inval van de sociale inspectie bij Express One, een Amerikaans luchtvaartbedrijfje met een vestiging in Zaventem.

Daar bleek een aantal piloten noch een arbeidsvergunning, noch een geldige verblijfsvergunning te kunnen voorleggen.

Omdat Express One in een zogeheten ,,wet lease''-operatie al zijn vliegtuigen in België samen met de bijbehorende bemanningen, exclusief ter beschikking stelt van DHL, komt het koeriersbedrijf uit Zaventem opnieuw op een wat pijnlijke manier in het nieuws.

DHL haastte zich om zich te distantiëren van een ,,leverancier'' die volledig voor eigen rekening handelde. Insinuaties als zou er een verband zijn met de opschudding rond de nachtvluchten, doet het koeriersbedrijf kregelig af als ,,schandalig''. Van een dergelijk verband zou ook volgens het arbeidsauditoriaat dat de actie coördineerde, geen sprake zijn.

Nochtans legt de inval een zenuw bloot in het wereldje van de Belgische luchtvaart. De Belgian Cockpit Association (BeCa), de vereniging die de belangen van meer dan de helft van de Belgische piloten verdedigt, voert al jaren een kleine kruistocht tegen de ,,honderden illegale piloten die in België actief zijn''.

Het lobbywerk van ,,bepaalde operatoren'' om de volledige bemanning van hun vliegtuigen in te schrijven in andere landen met een meer soepele sociale wetgeving -- het zogeheten uitvlaggen -- en de grijze zone van de ,,wet leasing'' ligt de Belgische piloten bepaald zwaar op de maag.

,,Het is oneerlijke concurrentie ten opzichte van de Belgische piloten en bovendien gevaarlijk voor de passagiers'', zegt Leo D'Hondt van BeCa. ,,Je kan die piloten letterlijk alles laten doen. De vaak erbarmelijke werkomstandigheden zijn een ernstig gevaar voor de veiligheid aan boord.''

Dat DHL genoemd wordt in de zaak, is voor D'Hondt geen toeval. ,,DHL springt eruit als het erop aankomt truukjes te verzinnen om de Belgische sociale wetgeving te omzeilen, dat is al lang geweten, maar haast alle luchtvaartmaatschappijen hebben boter op hun hoofd.''

Het gerechtelijk onderzoek bij Express One is eigenlijk een verlengstuk van een klacht die BeCa in 1996 neerlegde. Toen werden bij verschillende andere luchtvaartmaatschappijen huiszoekingen gedaan.

DHL voelt zich in deze zaak niet geviseerd. De inbreuken bij Express One zijn voor eigen rekening. Over de eigen luchtvaartvennootschap, EAT, heeft DHL een gerust geweten, zegt secretaris-generaal Roland Steisel. Nochtans neemt EAT totnogtoe een minderheid van de koeriervluchten uit Brussel voor zijn rekening. Naast Express One heeft DHL ook een Iers bedrijf in onderaanneming.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig