BRUSSEL (reuters) -- Glaxo Wellcome en Smithkline Beecham, de Britse bedrijven die maandag hun fusie aankondigden tot de grootste farmaceutische groep ter wereld, zullen misschien moeite hebben om hun eerste keuze als internetadres nog vrij te vinden.

Een zoektocht op de database met domeinnamen, www.register.com, leert dat drie van de meest voor de hand liggende keuzes voor de nieuwe groep vorig jaar al geregistreerd werden door anderen.

De naam www.glaxosmithkline.com is in oktober eigendom geworden van David Uriate uit Bilbao in Spanje. www.smithklineglaxo.com is diezelfde maand geregistreerd op naam van Kenneth Kearstan uit New Jersey, VS. In november heeft een Koreaan beslag gelegd op een derde variant, www.glaxosb.com.

Smithkline Beecham heeft gelukkig het webadres www.glaxosmithkline.co.uk zelf geregistreerd in februari 1998, toen beide bedrijven voor het eerst gesprekken voerden over een mogelijke fusie.

Hele legioenen internetgebruikers hebben zich gerept om domeinnamen met beroemde namen van grote bedrijven of organisaties te registreren, in de hoop die achteraf voor veel geld te kunnen doorverkopen. Een nu al historische uitspraak, vorige week, betekent echter dat velen onder hen teleurgesteld zouden kunnen zijn.

Vrijdag heeft een arbitragehof bij de Wereldorganisatie voor Intellectuele Eigendom (WIPO) in Genève besloten dat een Californiër die www.worldwrestlingfederation.com had laten registreren om de naam daarna voor een ,,significante winst'' te verkopen aan het WWF, niet te goeder trouw gehandeld heeft.

Erik Wilbers, raadsman in WIPO's arbitrage- en bemiddelingsdienst, zei dat de nieuwe arbitrageprocedure speciaal opgezet was om mensen tegen te houden die een vlugge en al te gemakkelijke winst willen slaan uit een bedrijfsnaam waarmee ze geen legitieme band hebben.

,,Indien ik bijvoorbeeld reuters.com registreer, zonder een band te hebben met die naam, dan zou Reuters de arbitrageprocedure kunnen beginnen'', zei Wilbers.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig