Het management van de drankenafdeling van Seagram is donderdag begonnen met de presentaties aan de drie biedende groepen, die elk ongeveer 7 miljard dollar hebben geboden voor de afdeling.

Bacardi en Brown-Forman hebben de handen in elkaar geslagen om het hoofd te bieden aan Allied Domecq, die analisten als de sterkste kandidaat beschouwen, en een groep met het Britse Diageo en het Franse Pernod Ricard.

Vin & Spirit, de Zweedse groep die eigenaar is van Absolut wodka, heeft naar verluidt beslist om te wachten tot een later stadium van de veiling om een bieder als partner te kiezen.

Het managementteam die de presentaties doet, had eerder geprobeerd om zelf een bod op de afdeling uit te brengen. De managers van de drankenafdeling zouden aan Seagram laten weten hebben dat ze de financiering rond hadden voor een bod van 8,2 miljard dollar. Maar het management zou geen voordeel kunnen halen uit een synergie van de distributie zoals de andere grote bieders.

,,De grote drankengroepen die al een grote portfolio hebben zijn het best geplaatst om een nog grotere portfolio te beheren'', zei een bankier die bij de veiling betrokken is.

Het management doet drie presentaties, die elk twee dagen duurt. Diageo en Pernod kregen donderdag het begin van de presentatie en daarna komen Bacardi en Brown-Forman. De laatste presentatie is voor Allied Domecq, dat nog de overeenkomst van vertrouwelijkheid moet ondertekenen die Seagram vereist. Dat kan erop wijzen dat het nog altijd interesse heeft in een bijkomende partner.

Graham Eadie, analist voor de dranksector bij Deutsche Bank, zegt dat de veiling volgens hem zou neerkomen op een strijd tussen de twee Britse drankengroepen.

,,Wij denken dat Allied de strijd zal winnen omdat zij meer synergieën kunnen realiseren'', zegt hij.

Analisten hebben berekend dat Allied zelfs in staat zou zijn om de drankenafdeling van Seagram te kopen zonder nieuwe aandelen uit te geven, op voorwaarde dat het zijn bedrijven Dunkin' Donuts en Baskin Robbins verkoopt.

Dat de drie bieders eerste een overeenkomst van vertrouwelijkheid moeten tekenen, betekent dat ze totnogtoe nog niet veel details kennen over de drankenafdeling. Morgan Stanley Dean Witter, de adviseurs van Seagram, brachten een relatief dunne informatiebrochure uit. Dat zeggen mensen die de brochure ontvingen.

Het blijft de vraag welke van de kleinere regionale merken de uiteindelijke overnemer zal behouden.

Maar de geruchten dat Diageo en Pernod er een derde partij zouden bijhalen die de kleinere merken zou opkopen, worden ontkend door mensen die betrokken zijn bij de veiling. Het is waarschijnlijk dat de uiteindelijke overnemer enkele merken zal verkopen en dan zal er geen tekort zijn aan geïnteresseerde kopers.

Het bedrijf Fortune Brands, dat de whisky Jim Beam maakt, voegde zich vorige week bij de lijst van drankenbedrijven die interesse hebben getoond om merken van Seagram te kopen als ze later beschikbaar worden.

Seagram heeft in totaal ongeveer 250 merken, waaronder Captain Morgan rum, Martell cognac en Chivas Regal whisky.

© The Financial Times