MECHELEN -- Telenet neemt nog dit jaar 175 bijkomende personeelsleden in dienst. Om alle werkzoekenden in de regio Mechelen te bereiken, stoppen Telenet en de Mechelse VDAB een speciaal krantje in 160.000 brievenbussen. Het aanwervingstempo van Telenet is spectaculair. De telecomoperator neemt dagelijks 1,5 man/vrouw extra in dienst.

Telenet is een mooi voorbeeld van de forse personeelsaangroei in de informatica-, computer- en telecombedrijven. Nog geen vier jaar geleden, in december 1996, begon Telenet met 35 personeelsleden. Nu zijn het er al 840 en volgend jaar meer dan 1.000. In de laatste maanden houdt Telenet een aanwervingstempo aan van gemiddeld 1,5 nieuwe werknemers per dag; in de afgelopen maand september waren er 62 aanwervingen.

Het bedrijf oefent een grote aantrekkingskracht uit op jongeren, zegt personeelsdirecteur Luc Elen: ,,Telenet krijgt maandelijks 800 spontane sollicitaties binnen, waarvan 85 procent via het Internet. De gemiddelde leeftijd van onze 840 medewerkers bedraagt 30 jaar, bijna de helft is minder dan een jaar in dienst.''

Maar die grote instroom levert niet altijd de gewenste kandidaten op, geeft Elen toe. ,,Van de 100 sollicitaties worden zowat 10 kandidaten geselecteerd, voor uiteindelijk één aanwerving. Onze selectie is bewust streng, met als gevolg dat er bij ons zeer weinig afvallers zijn tijdens en na de proefperiode van zes maanden: amper 10 procent.''

De evaluatie van de kandidaturen gebeurt sinds drie jaar in nauwe samenwerking met de VDAB van Mechelen. Het Telenet-personeel woont dan ook erg dichtbij: de gemiddelde afstand woon-werk bedraagt amper 20 kilometer; 180 Telenetters wonen in Mechelen-stad zelf.

Voor VDAB-directeur Roland Verbeeck is Telenet een belangrijke afzetmarkt. Bij de Mechelse VDAB passeerden dit jaar al 6.100 vacatures, 28 procent meer dan vorig jaar, waarvan een groot deel in de ICT-sector. De werkloosheid in de regio-Mechelen is sterk gedaald, van 11.930 in 1996 naar 7.400. De werkloosheidsgraad bedraagt nog 5,5 procent, lager dan het Vlaamse gemiddelde.

Maar de overblijvende werkzoekenden cumuleren veel problemen: lage scholing, langdurig werkloos, moeilijk inzetbaar, veel allochtonen. ,,Met het rekruteringskrantje willen we ook die groep motiveren om te solliciteren'', zegt Verbeeck. Maar maken ze ook kans bij Telenet, in jobs als televerkoper, helpdesker-internet of ontwikkelingsingenieur?

,,Niet voor alle jobs. Maar een doorgedreven opleiding en begeleiding maakt veel mogelijk. Telenet vraagt niet zozeer diploma's of technische vaardigheden, maar flexibiliteit en werkattitude. Daaraan kunnen we werken, door training op de werkvloer, vooral voor logistieke of administratieve functies.'' Telenet hoopt ,,minstens 10'' werknemers te rekruteren bij de langdurige werklozen in Mechelen.