GENT -- De zeepbel die de afgelopen jaren de financiële markten teisterde, is van alle tijden, zegt auteur Aart De Zitter, die een boek wijdde aan het thema. Drie menselijke emoties verklaren volgens De Zitter het fenomeen: hebzucht, angst en luiheid.

Het boek van Aart De Zitter (*), een freelance journalist, leest vlot. Aan de pluszijde staat dat de auteur met een aantal relevante actoren sprak. Zowel bedrijfsleiders, investeerders, psychologen, sociologen, analisten als economen komen aan bod.

Het raakvlak van economie, psychologie en politiek boeit de auteur meer dan een puur economische analyse. Wellicht daardoor is de toch belangrijke rol van de zakenbanken in het fenomeen onderbelicht.

De Zitter plaatst het fenomeen van de hype ook in zijn historische context -- waarin de tulpenbollen en de spoorwegen niet mogen ontbreken -- maar heeft bij zijn illustratie van recente gevallen van gehypte bedrijven weinig aandacht voor een aantal Belgische verhalen. Fenomenen zoals AdValvas, Starlab, Netfund Europe, Lernout & Hauspie en Heatrick hadden niet misstaan.

Over Lernout & Hauspie is natuurlijk al heel wat inkt gevloeid, maar Jo Lernout afdoen in twee paragrafen is wellicht erg beperkt. De auteur heeft ooit voor het taaltechnologiebedrijf gewerkt, wat hem ervan weerhield een uitgebreide analyse te maken over dit bedrijf.

Volgens De Zitter, die onlangs ook al een boek schreef over Sabena, wil het boek geen opsomming zijn van Belgische hypes maar eerder een psychologische en sociologische verklaring aanreiken voor het fenomeen.

In Bubble Business beschrijft De Zitter onder meer de rol van menselijke emoties en drijfveren zoals hebzucht, angst en luiheid bij het tot stand komen van een economische hype. Ook de media krijgen niet helemaal onterecht een veeg uit de pan. (*) ,,Bubble Business. Schijn en werkelijkheid in de economie'', (240 pagina's, 18,95 euro) van Aart De Zitter is verschenen bij uitgeverij Lannoo.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig