BAZEL (bloomberg) -- Crossair, dat het grootste deel van de Swissair-activiteiten overneemt, verwacht dat de inbeslagneming van een van zijn vliegtuigen, eergisteren in Frankrijk, slechts een eerste kan zijn van vele pogingen van ex-Swissair-partners om hun vorderingen te recupereren.

De Franse overheid houdt, op vraag van Air Lib, een Embraer 145 van Crossair aan de grond die terugkeerde van een vlucht Genève-Nice. Air Lib heeft nog 61 miljoen euro tegoed van Swissair. Gelijkaardige acties zijn mogelijk ,,tijdens de volgende jaren'', zei Crossair-woordvoerster Diane Müller.

,,De gevolgen zijn enorm'', zei Müller. ,,Het brengt de toekomst van het bedrijf in gevaar.'' De eerste taak van Crossair is juist het geschokte vertrouwen herstellen van de Swissair-klanten. Crossair verwacht vlug een akkoord te bereiken met de Franse rechtbanken. De passagiers in Nice werden voor hun retour herboekt naar Zürich of kregen een overnachting betaald. Alle andere Crossair-activiteiten gingen normaal door.

Een rechtbank gaf Swissair in oktober bescherming tegen schuldeisers. De maatschappij liet een put achter van 17 miljard Zwitserse frank (11,4 miljard euro). Daarbij werden belangrijke beloftes verbroken aan Sabena, maar ook aan maatschappijen in Frankrijk, Duitsland en Portugal.

Verschillende landen en maatschappijen, waaronder België en het failliete Sabena, hebben rechtszaken lopen tegen Swissair. De vorderingen kunnen oplopen tot 4 miljard Zwitserse frank (2,68 miljard euro), zei een curator.

Air Lib, de opvolger van AOM-Air Liberté, heeft nu echter een rechtszaak aangespannen tegen Crossair om betaling te eisen. Crossair zegt dat de claims onterecht zijn omdat het Swissair niet overneemt.

Desalniettemin vliegen de juridische kosten de pan uit omdat Crossair zich voorbereidt op procedureslagen met Swissair-schuldeisers.