BRUSSEL -- Sabena Technics, de onderhoudsafdeling van de Sabena-groep, heeft door het faillissement van de Sabena-luchtvaartactiviteiten 37 procent minder inkomsten. Daardoor is zowat een op drie banen bedreigd. Directie en bonden kijken welke de beste oplossing is voor de ruim 700 personeelsleden.

In eerste instantie vraagt de directie het personeel zoveel mogelijk vakantie- en compensatiedagen op te nemen. Dat is gisteren op een ondernemingsraad beslist. Op langere termijn is het lot van de getroffen werknemers onduidelijk. Volgende woensdag komen de vakbonden samen om te praten over een uitstapregeling. Dat kan technische werkloosheid zijn, begeleiding naar werk in een andere onderneming, maar ook collectief ontslag behoort tot de mogelijkheden.

Tijdens de ondernemingsraad bleek eveneens dat de onderhandelingen met een mogelijke investeerder in Technics zich in een vergevorderd stadium bevinden. Volgens Erwin Lemmelyn (ACV) kan tegen eind november een principeakkoord uit de bus komen. Verwacht wordt dat de overname van Sabena Technics dan eind dit jaar zal gebeuren.

In een mededeling stelt de Sabena-directie dat voldoen aan de financiële verplichtingen voor Sabena Technics nog geen probleem vormt.

DAT heeft zijn eigen onderhoudsafdeling. Technics hoopt wel de lange-afstandstoestellen van DAT-plus (Airbus 330 van Sabena of de Boeings van Virgin Express) te mogen onderhouden.

Een andere afdeling uit de Sabena-groep die te koop staat -- informaticadochter Atraxis -- is er, zo mogelijk, nog minder goed aan toe. Atraxis (213 werknemers) was dan ook voor 90 procent afhankelijk van het failliet Sabena nv. Tenzij zich zeer vlug een nieuwe investeerder meldt, vrezen de vakbonden weldra het faillissement.

Sabena zou nog 16,1 miljoen euro (650 miljoen frank) schulden hebben bij Atraxis. Het geldgebrek zou betekenen dat de lonen niet langer uitbetaald kunnen worden.

Alle hoop is gericht op informatica-consultant EDS. Na het afhaken van Lufthansa, dat interesse had in de activiteiten van Atraxis Swissair, heeft EDS de zustermaatschappij overgenomen. De Belgische afdeling van Atraxis International hoopt dezelfde interesse te kunnen losweken. Atraxis Swissair heeft met Crossair echter een heel wat grotere klant dan Atraxis België met DAT.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig