Het nieuwe seizoen voorspelt grote veranderingen voor een groot exportproduct uit Nieuw-Zeeland.

Heb je zin in een kiwi? Gold ? Organic ? Green ? Of Arguta ? Consumenten in het buitenland worden dit seizoen erg verwend wat de keuze betreft: voor de eerste keer bieden de fruittelers uit Nieuw-Zeeland hen in grote hoeveelheden drie verschillende soorten kiwi's aan, met inbegrip van de traditionele groene variëteit. En voor diegenen die werkelijk iets anders willen, zijn er ook twee containers van de kleine Arguta-variëteit naar het buitenland verscheept.

Over deze ontwikkeling bestaat er in de kiwi-industrie een groot optimisme. Nieuw-Zeeland kan er zich mee onderscheiden van zijn concurrenten, waarvan de meeste nog steeds in grote mate afhankelijk zijn van de groene kiwisoort, die in de vorige eeuw in Nieuw-Zeeland werd ontwikkeld.

Dit seizoen brengt grote veranderingen en uitdagingen voor de kiwi-industrie in Nieuw-Zeeland, die nu onder haar nieuwe bedrijfsstructuur opereert. Met investeerders die hopen op grote dividenden en met telers die optimistisch zijn over een snel stijgende opbrengst voor een derde jaar op rij.

De twee belangrijkste uitdagingen voor de industrie dit jaar bestaan erin de internationale consumenten te overtuigen om de Organic- of de Gold-variëteit eens te proberen. De industrie voert dit jaar dubbel zoveel kiwi's uit van de Organicsoort, dat wil zeggen 3 miljoen bakken. Nu zit het internationaal marketingbedrijf van de kiwi-industrie, Zespri, met de moeilijke opdracht om de consumenten wereldwijd de nieuwe, haarloze Gold-kiwi aan te prijzen.

Vorig jaar werden 300.000 bakjes Gold-kiwi's wereldwijd getest: dit jaar zullen er 5 miljoen bakjes worden uitgevoerd. Er heerst een behoorlijke zenuwachtigheid rond deze marketinguitdaging.

Zespri investeert zwaar in de promotie van deze eerste belangrijke ontwikkeling van de kiwi. Die werd een eeuw geleden door de missionarissen vanuit China naar Nieuw-Zeeland gebracht.

Met verkoopcijfers van ongeveer 500 miljoen Nieuw-Zeelandse dollar (ongeveer 10 miljard Belgische frank), is de kiwi het allerbelangrijkste exportproduct van de tuinbouw in Nieuw-Zeeland geworden. Tony Marks, algemeen directeur van Zespri International, zei dat er een substantiële marketinginspanning was vereist voor Organic- en Gold-kiwi's, vanwege een grote stijging in de productie.

Vorig jaar bracht de Organicsoort een bescheiden winstmarge van 10 á 15 procent op, maar Marks heeft dit jaar hoop op veel betere prijzen. De grotere uitdaging bestaat er echter in de mensen te overtuigen om de nieuwe Gold-kiwi te proberen en te kopen. ,,We zijn blij dat de Gold-kiwi dit jaar veel groter is dan gewoonlijk, en hij ziet er fantastisch uit. Maar de moeilijkheid is mensen te overtuigen hem eens te proberen: wanneer je de mensen laat proeven, zullen ze de nieuwe soort kopen'', zegt Marks.

Zespri hoopt dat de prijsmarge van Gold-kiwi's 25 procent hoger zal liggen dan die van de traditionele groene soort. De totale oogst van de groene soort wordt voorspeld op ongeveer 50 á 52 miljoen bakjes, ongeveer hetzelfde als vorig jaar.

De gemiddelde grootte van de kiwi is echter kleiner. Het plukken kwam langzaam op dreef omdat er veel regen viel, maar is nu in volle gang. De eerste kiwi-vrachten van het nieuwe seizoen zijn aangekomen in Japan, Oost-Azië en Amerika. Nu volgt Europa.

© The Financial Times