BRUSSEL -- Corona-Lotus, de beursgenoteerde koekjesfabrikant, had het beslist niet onder de markt in 1999. De dioxinecrisis zorgde voor een pijnlijke knik in de winstcurve. Als Murphy de koekjesfabrikant een beetje spaart, neemt Corona-Lotus dit jaar opnieuw de draad op.

De hele zaak was slecht gemanaged. In zijn toelichting van de jaarresultaten klonk afgevaardigd bestuurder Karel Boone nog een beetje wrang. ,,In geen enkel staal zijn er ooit pcb's of sporen van dioxine gevonden. Maar de verwarring en de vaak tegenstrijdige maatregelen van de overheden hebben hun tol geëist.''

De dioxinecrisis kostte Corona-Lotus 200 miljoen frank aan omzet. De kippencrisis en in mindere mate een verplichte terugbetaling van de Maribel-staatssteun deden het netto-groepsresultaat dalen met 27 procent tot 93 miljoen frank. Het bedrijfsresultaat steeg met 5,2 procent tot 210 miljoen frank. Door de dioxine-ellende werd het doel van 5 miljard frank omzet net niet gehaald.

Dat omzet en courante winst al bij al nog meevielen, heeft Corona-Lotus vooral te danken aan een opgemerkte overnamepolitiek. De laatste twee jaar kocht de koekjesfabrikant niet minder dan 6 fabrieken in Frankrijk, Nederland en België.

Recentelijk kon het de bekende Suzy-wafels aan zijn assortiment toevoegen, door een overeenkomst met de Nationale Portefeuille Maatschappij (NPM) van Albert Frère. Corona wil het wat verbleekte merk weer wat glans bezorgen door een nieuwe marketingcampagne. De Suzy-wafels worden geïntegreerd met de bestaande wafelmerken van Corona-Lotus.

In het jaar 2000 wil Corona-Lotus de draad weer oppikken. Boone mikt op een omzet van 5,4 miljard frank, 13 procent meer dan in 1999. De nettowinst zou in 2000 met ongeveer 60 procent moeten aantrekken tot 161 miljoen frank.

De koekjes-business wordt gedomineerd door enkele grote multinationals, zoals het Franse Danone (Lu) en het Amerikaanse Nabisco. Voeg daarbij de steeds groter wordende invloed van de distributeurs en je vraagt je af of er nog ruimte is voor een kleinere speler als Corona-Lotus.

,,Een goede profilering van je merkenportefeuille wordt steeds belangrijker'', zegt Boone. ,,Maar de ervaring toont aan dat de zogeheten global brands , de grote internationale merken, het heel moeilijk hebben in de markten waar wij aanwezig zijn. Producten als cake, wafels en frangipanes vereisen een regionale aanpak.''