Ford Dagenham
©epa

LONDEN (reuters, afp, belga) -- Ford zet in het eerste kwartaal van 2002 de autoproductie in zijn fabriek in het Britse Dagenham stop, en gaat er voortaan alleen nog dieselmotoren bouwen. Daardoor sneuvelen er in Dagenham 1.900 banen. De operatie maakt deel uit van een grote herschikking van de Ford-activiteiten in Europa. Voor Ford-Genk zijn er geen gevolgen.

Ford lijdt onder een aanzienlijke overcapaciteit in Europa. De producent kan jaarlijks 2,25 miljoen auto's produceren in zijn vijf Europese fabrieken, maar verkocht vorig jaar slechts 1,65 miljoen auto's. Het marktaandeel in Europa zakte van 9,87 procent in 1998 tot 9,09 procent vorig jaar.

De winst van Ford Europe bedroeg slechts 28 miljoen dollar (zo'n 1,25 miljard frank), op een omzet van 30 miljard dollar (1.350 miljard frank).

De fabriek in Dagenham, waar 7.700 mensen werken en waar al 70 jaar auto's gebouwd worden, leed zelfs een ,,aanzienlijk'' verlies.

Om de zaken weer recht te trekken, is Ford van plan zijn vaste kosten in Europa met 1 miljard dollar per jaar te verminderen. Gedurende de komende vijf jaar moeten er jaarlijks negen nieuwe modellen uit de fabrieken rijden.

Als onderdeel van de herstructurering wordt de productie van de Fiesta volledig overgeheveld van Dagenham naar Keulen. Dagenham bouwt nu meer Fiesta's dan Keulen, maar de fabriek in Duitsland is flexibeler, zei Nick Scheele, de voorzitter van Ford in Europa.

De Amerikaanse autoproducent trekt zich echter niet volledig terug uit Groot-Brittannië. De komende jaren wordt er 3 miljard dollar geïnvesteerd in het land, waarvan een half miljard in Dagenham, dat de Europese spil voor de productie van dieselmotoren wordt. Er worden in Dagenham dan ook geleidelijk 500 nieuwe jobs gecreëerd, zodat het banenverlies netto beperkt wordt tot 1.400.

De afslanking van Dagenham moet gebeuren op basis van vrijwilligheid. Ford is bereid tot 100.000 dollar te besteden aan elke werknemer die opstapt. Hoeveel de hele herstructurering gaat kosten, is niet bekend.

De Belgische vestiging van Ford in Genk wordt niet geraakt door heel de operatie. Genk blijft de referentiefabriek voor auto's van de grootte van de Mondeo, en zal ook de Transit blijven bouwen, aldus Ford.

De Britse vakbonden zijn niet van plan zich zomaar bij de beslissing, die ze ,,opportunistisch'' noemden, neer te leggen. Ze beraden zich nog over acties. De Britse regering, die de voorbije dagen nauwe contacten onderhield met Ford, heeft al een tienpuntenplan klaar om de overtollige arbeiders bij te staan.