BRUSSEL -- Het kon niet uitblijven: een auto kopen via het Internet. OneSwoop pakt binnenkort uit met een naar eigen zeggen uniek one stop concept. Vanachter uw computerscherm doet u aan autoshopping doorheen Europa en de gekozen auto wordt thuis geleverd, verzekerd, ingeschreven en volgetankt.

Het Britse bedrijf start binnenkort in Groot-Brittannië en heeft nu al, zonder veel publiciteit te maken, 11.500 geregistreerde kopers. Niet echt verwonderlijk, want nergens in Europa zijn de auto's zo duur als in Groot-Brittannië. Als er iemand voordeel kan doen door in het buitenland te kopen, zijn het de Britten wel.

De klant meldt op de site van OneSwoop het type wagen dat hij wil kopen, en dealers van over heel Europa kunnen bieden. De klant krijgt via het Internet een lijst van prijzen en levertijden. De klant maakt zijn keuze, en OneSwoop regelt dan met enkele partners de financiering, het transport, de export en import van het voertuig en de nodige documenten. OneSwoop haalt zijn inkomsten uit een commissie op iedere verkoop.

De partners zijn SGS voor kwaliteitscontrole en certificatie, Fortis voor de financiële transactie, Winterthur voor de verzekeringen, STVA (afdeling van de Franse spoorwegen) voor het transport en Marks & Spencer voor de consumentenfinanciering. Andersen Consulting, tevens medeaandeelhouder, zorgt voor managementondersteuning.

,,Allemaal gereputeerde namen, en dat is nodig om vertrouwen te wekken'', zegt Alex van de Ven, medestichter van OneSwoop. Van de Ven, in een vorig leven zelf autodealer, ziet OneSwoop niet als de doodsteek voor de klassieke dealers. ,,Integendeel, dankzij ons kunnen ze hun afzetmarkt geweldig uitbreiden. Ik weet wel, alleen de sterksten zullen kunnen meedoen, maar dat is nu eenmaal de harde economische realiteit in alle sectoren. Met of zonder ons zal het aantal dealers de komende jaren drastisch verminderen. Over vijf jaar hebben de grote merken hun dealerbestand met meer dan de helft verminderd, zeker weten.''

Tegen eind 2001 wil OneSwoop in heel de Europese Unie auto's te koop aanbieden. Dat vergt een initiële investering van zo'n 4 miljard frank. Aardige som geld, maar algemeen directeur Suki Kalirai is er gerust in. ,,Eens op kruissnelheid zullen we honderdduizenden auto's per jaar verkopen.'' Toch rekent hij er niet op dat iedereen nu via het Internet een auto gaat kopen. ,,Auto's kopen via het Internet is voor een niche in de markt, 10 hooguit 15 procent van alle autokopers. De meeste mensen zullen in de vertrouwde omgeving blijven.''

Bedrijven als OneSwoop kunnen de machtsverhouding tussen constructeur en verkoper doen kantelen. Nu zijn het, grof gezegd, de constructeurs die bepalen welke auto's hun dealers gaan verkopen. Wie van één merk enkele tienduizenden auto's per jaar verkoopt, kan de rollen omkeren.

www.oneswoop.com