Wat met Yahoo! in de nieuwe wereld van AOL Time Warner? De groep is in goede conditie. Ze heeft haar plaats verstevigd als belangrijkste Internet-portaalsite. En op korte termijn kan haar neutraliteit op het vlak van inhoud een duidelijk voordeel blijken in een wereld van verticaal geïntegreerde bedrijven zoals de nieuwe AOL. Maar op langere termijn is de status van Yahoo! als tussenschakel een kwetsbaar punt. De groep is niet veel meer dan een startpunt voor surfers die meestal ergens anders heen willen.

De groep wordt, voorlopig, samengehouden door de merknaam, al is het wel een sterke merknaam. Ze is geen eigenaar van haar eigen inhoud of van een belangrijk bedrijf dat toegang tot het Internet aanbiedt (recentelijk heeft Yahoo! wel een joint venture gelanceerd met K-Mart). Maar zo'n meetbare activa worden steeds belangrijker naarmate het wereldwijde web rijper wordt. Totnogtoe heeft Yahoo! het probleem omzeild door middel van snelle en hevige partnerships. Maar niet-exclusieve allianties bieden niet dezelfde voordelen als een volledige fusie.

Daarom zal Yahoo! uiteindelijk iets moeten kopen. Misschien kan het starten met een internetprovider of een kabelmaatschappij om zich te verzekeren van distributie via breedband. Yahoo! kan ook dieper ingaan op de inhoud via een omroeporganisatie of een groot mediabedrijf. De groep concentreerde zich onlangs op e-commerce, zodat de overname van een detailhandelaar ook een mogelijkheid is. Met een marktwaarde van 125 miljard dollar en hoge koersnoteringen is zelfs Disney, dat 74 miljard dollar waard is, niet onbereikbaar. En als on line beleggers ooit de schouders ophaalden over het idee dat hun bedrijven zichzelf zouden beladen met fysieke activa, dan is dat voorgoed veranderd sinds de deal van AOL.