BRUSSEL -- Het wereldberoemde, populaire internetbedrijf Yahoo maakte dinsdag alweer een kwartaal met denderende groei bekend. Inkomsten en sitebezoek verdubbelden, de winst verviervoudigde. Enkele gulzige beleggers hadden echter op nog beter gehoopt en straften de winstgevende internetprovider-zoekmachine even fors af.

De resultaten van Yahoo zijn vorig jaar in duizelingwekkende vaart omhooggeschoten. In 1998 werd een nettowinst gemeld van 14,7 miljoen dollar, vorig jaar was dat 142,8 miljoen dollar. In het vierde kwartaal steeg de winst van 12,9 miljoen tot 57,6 miljoen dollar.

Allerlei kosten meegerekend, stijgt de kwartaalwinst van 3,8 miljoen tot 44,8 miljoen. Het jaarresultaat na kosten sloeg van een verlies van 12,7 miljoen in 1998 om in een winst van 61,1 miljoen dollar in 1999.

Ondanks de overvloed aan opbeurend nieuws doken de Yahoo-aandelen op Nasdaq de dieperik in. Zij verloren gistervoormiddag ruim 25 dollar tot 372, bovenop een val van bijna tien procent (meer dan 38 dollar) de dag eerder. In de loop van de dag herstelde het aandeel tot 378 dollar en leek de koers omhoog weer resoluut ingezet.

Volgens Wall Street-analisten was Yahoo, dat verkoop- en winstvooruitzichten steevast overtreft, het slachtoffer van fluistergetallen. Dat zijn officieuze gokken over hoeveel het bedrijf beter zal doen dan de officiële vooropstellingen.

Hoewel Yahoo resultaten boekt die boven de voorspellingen uitkwamen, bleken bepaalde beleggers teleurgesteld dat nog rooskleuriger gefluister niet gehoord werd. De meeste analisten vonden die reactie echter onrealistisch.

Bovendien noteert Yahoo vandaag misschien meer dan 100 dollar onder zijn piek van 500 dollar per aandeel, het is nog steeds het driedubbele waard van het laagtepunt in 1999 (110 dollar).

Yahoo, dat geldt als een top-performer in de internetsector, maakte dinsdag ook een aandelensplitsing in twee bekend op 14 februari.

Topman Jeff Mallett verklaarde dat het afgelopen jaar het meest geslaagde was sinds de oprichting, amper zes jaar geleden. In december werden de internetpagina's gemiddeld 465 miljoen maal per dag bezocht. Er kwam vorig jaar bij Yahoo 588,6 miljoen dollar binnen, in 1998 was dat 245 miljoen.

De Yahoo-baas maakt zich ondertussen niet erg druk over de fusie tussen internetaanbieder AOL en mediagigant Time Warner. Yahoo, dat steeds een onafhankelijke koers bleef surfen, biedt alle mogelijke informatie aan via zijn site. Waarnemers vragen zich af wat Yahoo gaat doen wanneer AOL de Time Warner-eigendommen -- van Bugs Bunny over CNN tot Fortune -- alleen zou aanbieden aan eigen leden. Mallett betwijfelt of zo'n exclusiviteit haalbaar is.

Yahoo heeft ook mooie cijfers behaald door e-commerce diensten aan te bieden. Yahoo verkoopt zelf niets, maar brengt klanten en bedrijven met elkaar in contact en biedt advertentieruimte aan.