Particulieren krijgen in de VS honderden dollar om hun wagen te laten bedekken met de logo's van een bedrijf. Sommige bestuurders krijgen zelfs gratis auto's aangeboden.

Het lijkt wel of niets buiten het bereik ligt van de Amerikaanse reclame-industrie. De jongste jaren werd alles verkocht als adverteerruimte, gaande van vuilnisbakken en parkeertickets tot de muur boven de urinoirs voor mannen. Nu er niet veel ruimte meer overblijft om te bekladden met reclame, krijgen particulieren honderden dollar om hun wagen te laten bedekken met de logo's van een bedrijf. Sommige bestuurders krijgen zelfs gratis auto's aangeboden.

Autowraps.com heet het Californische bedrijf dat het voortouw neemt in die reclamerevolutie. Aan het hoofd staat Daniel Shifrin. De ondernemer zal niet rusten eer elke auto in Amerika, en dat zijn er naar schatting 215 miljoen, bedekt is met evenveel sponsoring als de gemiddelde Formule 1-wagen.

Zijn nieuw bedrijf geeft chauffeurs 100 tot 400 dollar per maand om rond te rijden met allerlei, gaande van reclame op de vensters tot een full wrap die het hele voertuig, inclusief de vensters, bedekt. In ruil geven de eigenaars van de auto's gedetailleerde informatie over hun levensstijl en hun rij- en parkeergewoontes.

,,Commerciële voertuigen rijden al jaren rond met reclame, maar gewone auto's zijn zo saai'', zei Shifrin. ,,Het medium staat op het punt een metamorfose te ondergaan. Bestuurders en inzittenden zitten in hun voertuig gevangen als goudvissen in een bokaal. De gemiddelde Amerikaan zit anderhalf uur per dag in zijn auto en mensen rijden gemiddeld 40 mijl (ongeveer 64 km) per dag. Het is de perfecte plaats om reclame te plaatsen.''

Shifrin heeft zijn idee eerst in Californië getest. Momenteel verhuist hij zijn hoofdzetel van San Diego naar San Francisco. Hij heeft nu 5.000 chauffeurs in zijn databank, er rijden 200 auto's van hem rond en hij heeft 15 adverteerders, waaronder Dryers Grand Ice Cream, Yahoo! en de autoverzekeraar Lowestpremium.com.

Twee andere Californische bedrijven, Freecar.com en Myfreecar.com, gaan nog een stap verder met het idee en zijn van plan om auto's gratis aan te bieden aan de bestuurders.

,,Ons model is verschillend van Autowraps.com'', zegt Larry Butler, de medestichter van Freecar.com. Hij lanceert de komende weken zijn website en verwacht tegen het eind van het jaar enkele honderden auto's te hebben die reclame dragen van maximaal 12 verschillende adverteerders.

Bij Freecar.com zullen de adverteerders kunnen kiezen welke chauffeur en welk automodel met hun reclame gaat rondrijden. Chauffeurs moeten een verbintenis tekenen voor twee jaar en moeten zelf de verzekering en de brandstof betalen. Maar het bedrijf betaalt het onderhoud.

Myfreecar.com werd vorig jaar in december opgericht door ondernemer Keith Powers. Hij heeft 30 auto's, twee grote adverteerders en een databank van 800 potentiële chauffeurs. Powers beweert dat zijn bedrijf niets minder doet dan ,,het democratiseren van de industrie voor buitenreclame''.

Maar experts in consumentenbescherming zijn er niet zo zeker van dat de ontwikkeling positief is. Ze zeggen dat de Amerikanen al gebombardeerd worden met 1.500 á 3.000 reclameboodschappen per dag.

Gary Ruskin werkt voor Commercial Alert , een organisatie die de reclames in het oog houdt. ,,Het lijkt wel of er elke dag een nieuwe vorm van reclame wordt uitgevonden. Overal waar ze gaan, worden Amerikanen bestookt met reclame, dag en nacht. Niets is nog heilig.''

© The Financial Times