BRUSSEL -- De Belgische voetbalbond moet tien miljoen frank schadevergoeding betalen aan de firma Hot Town Music Paradiso. Dit bedrijf had via een ander bedrijf een exclusiviteitscontract met de bond afgesloten voor de merchandising van de Rode Duivels. Maar de voetbalbond vertrouwde tegen de afspraak in de commercialisering van audio- en videorechten ook toe aan andere bedrijven.

Eind jaren tachtig sloten de Belgische voetbalbond en de firma L.M.P. een overeenkomst, waardoor L.M.P. het monopolie kreeg over de volledige merchandising van de emblemen, logo's, grafische uitwerkingen, en foto's van de Rode Duivels. Alain Courtois, de secretaris-generaal van de voetbalbond, onderhandelde over deze exclusiviteit, zeer tegen de zin van het uitvoerende comité van de bond. L.M.P. sloot begin 1994 op zijn beurt een exclusief contract met Hot Town Music, waarbij dit bedrijf de productie van cd's en video's toevertrouwd kreeg.

De voetbalbond beëindigde het contract met L.M.P. en verwierf hiermee zelf de exclusiviteit over de merchandising. De bond zou fenomenale bedragen hebben betaald om het contract af te kopen. Het succes van de eigen merchandising door de bond was niet groot. Nog altijd ligt een flinke voorraad pluchen leeuwtjes te wachten op nieuwe eigenaars. Hot Town Music was van oordeel dat het nog altijd de audio- en videorechten bezat en trok naar de rechtbank.

Die oordeelde dat de bond de commercialisering van de exclusieve audio- en videorechten voor Hot Town Music tot eind 2000 weigerde te erkennen en zelf die rechten wou verzilveren. Zeker met de kwalificatie van de Rode Duivels in 1998 voor de wereldbeker in Frankrijk en met Euro 2000 voor de deur, gaat het om veel geld, dat Hot Town Music niet kreeg.