BRUSSEL -- De Belgische veilingsite Yezzz.com is pas zes weken in de ,,ether'' maar heeft nu al zicht op de positie van Belgische marktleider. ,,De marktposities worden nu ingenomen'', zegt voormalig Belgacom-directeur en zakenbankier Erik Van Grieken.

Yezzz.com, gevestigd aan de Antwerpse Paardenmarkt, straalt de cultuur uit van een enthousiaste start-up van enkele twintigers. Yezzz.com is nog maar zes weken operationeel, maar geniet nu al een aardige naambekendheid. Van Grieken kan al een map laten zien met ongeveer vijftig persartikels over stuntwerk dat Yezzz.com er heeft opzitten.

De bekendste mediastunt was de veiling van het truitje waarmee Johan Museeuw Parijs-Roubaix won. Van Grieken, van cultuur een discrete zakenbankier, moet wel lawaai maken, veel lawaai. ,,Als veilingsite moet je zo snel mogelijk kritische massa halen, dat betekent belangrijke marketingcampagnes.''

Op het truitje van Museeuw, volgden andere truitjes, onder meer die van Anderlecht. ,,Een eigen marketingcampagne zou ons vijf miljoen gekost hebben'', zegt Van Grieken. De komende weken volgt een ,,klassieke'' campagne in de pers.

Van Grieken was tot eind februari nog hoofd van de afdeling Belgacom Multimedia Ventures, zeg maar de risicokapitaalpoot van de nationale telefoonmaatschappij. Daarvoor was hij zakenbankier bij Degroof, waar hij bedrijven als Bakstenen Desimpel en City Hotels naar de beurs bracht.

Voor Yezzz.com wist Van Grieken, die eerstdaags veertig wordt, zich te omringen met enkele beloftevolle medewerkers zoals Kris Vansanten (ex-McKinsey), Werner Koninckx (ook al ex-McKinsey) en Bart Demeyer (ex-Skynet). ,,Dat was belangrijk om het risico van de start-up te beperken.'' Demeyer, een twintiger, schreef de software voor het veilingplatform van Yezzz.

Het startkapitaal, 30 miljoen frank, werd geleverd door Van Grieken (45 procent), Aimé Desimpel (25 procent) en drie medewerkers. ,,Ik heb slechts twee business angels aangesproken. Aimé Desimpel hapte het eerst toe.''

Later dit jaar volgt een tweede kapitaalronde. Yezzz is opgevat als een veilingsite die zowel mikt op curiosa en zeldzame artikelen als op populaire artikelen. Van Grieken zegt dat Yezzz.com bewust zelf software schreef om een meer gebruiksvriendelijk platform te hebben en makkelijker strategische samenwerkingsakkoorden te kunnen afsluiten met grote internetdienstenleveranciers (ISP's).

Het bedrijf heeft de ambitie om voor elke categorie van producten een strategische partner te vinden. Momenteel zijn verschillende akkoorden in onderhandeling. ,,Als je erover nadenkt, zie je zoveel mogelijkheden. Het belangrijkste in dit proces is focus.''

De ambitie van Yezzz is het marktleiderschap in België, alhoewel al nagedacht wordt over expansie in Nederland en Frankrijk. Het hele model van Yezzz is gebaseerd op het Amerikaanse voorbeeld van eBay. ,,In België heb je nog geen belangrijk veilingplatform. Wij hebben de ambitie hier de toon te zetten.'' Tot eind dit jaar werkt Yezzz nog gratis. www.yezzz.com