NEW YORK (reuters, anp) -- De Amerikaanse tv-zender CNN gaat de komende maanden 500 tot 1.000 werknemers ontslaan. De eerste ontslagen vallen de komende week, meldde de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal donderdag.

De 4.000 werknemers van CNN kregen in december al een memo met de mededeling dat er verregaande veranderingen zouden plaatsvinden bij de zender. Volgens The Wall Street Journal worden de meeste banen geschrapt bij de internetactiviteiten van CNN. Daar werken ongeveer 750 mensen. De plannen hebben te maken met de fusie van CNN-moeder Time Warner met internetaanbieder America Online, waardoor het mes in de organisatie wordt gezet.

De problemen bij CNN zijn tekenend voor de gang van zaken in de internetsector. Mediabedrijven vielen twee jaar geleden nog over elkaar heen met nieuwe initiatieven op het wereldwijde web. Nu wordt het pionierwerk weer gedeeltelijk teruggedraaid.

Rupert Murdoch trok vorige week de stekker uit zijn aparte Amerikaanse internetonderneming die het nieuws verzorgde voor de vele internetsites van News Corp. Daardoor verdwenen ruim tweehonderd banen. Begin deze week volgde krantenconcern The New York Times , dat zich ontdeed van zeventig mensen bij zijn internetafdeling. Beide concerns haastten zich te verklaren dat het internetnieuws niet de nek is omgedraaid en dat ze nog steeds geloven in het web.

De mediabedrijven kampen echter vooral met de hoge kosten van hun internetproducties. Experimenten om geld te vragen voor nieuws op internet, liepen op niets uit. Zo moest het on line magazine Slate , dat wordt geëxploiteerd door Microsoft, weer op gratis versies terugkeren nadat was gebleken dat bijna niemand wilde betalen voor het digitale blad.

Een van de weinige succesvolle betaalde nieuwsdiensten op het web is -- o ironie -- de boodschapper van het slechte nieuws: The Wall Street Journal. Abonnees kunnen tegen een jaartarief van enkele tientallen dollars exclusief nieuws van de zakenkrant op hun scherm krijgen. De meest gelezen krant op de Amerikaanse effectenbeurzen kan zich dat veroorloven omdat ze haar vele primeurs op de site zet. Zo wist ze een jaar geleden als eerste de fusie tussen Time Warner en American Online te brengen. Op Internet.

Het gebrek aan inkomsten breekt de overige nieuwsbrengers op Internet op. Omdat ze niet beschikken over betalende abonnees, moeten ze vooral hun inkomsten halen uit advertenties en daar zit nu juist de knoop: de markt voor internetadvertenties is niet meer zo expansief als een jaar geleden nog werd gehoopt.

Dat zelfs CNN, dat veel internetadvertenties weet te trekken, zijn internetactiviteiten op een lager pitje zet, is een veeg teken. Volgens The Wall Street Journal wil de nieuwszender nu de traditionele televisiejournalisten gaan inzetten voor zijn websites. De pure internetjournalist dreigt daarmee al in zijn eerste levensjaren een stille dood te sterven.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig