BRUSSEL -- De omzet van Uitgeefbedrijf Tijd is het voorbije jaar met 20 procent gegroeid. Dat zegt Jan Lamers, gedelegeerd bestuurder van Tijd. De operationele cashflow groeide met meer dan 20 procent. Volgens Lamers wordt het bedrijf steeds gezonder.

In 1999 boekte Tijd 2,1 miljard frank bedrijfsopbrengsten en 167 miljoen frank cashflow. Voor dit jaar zou de omzet (voorlopige cijfers) uitkomen op 2,5 miljard frank. ,,Qua cashflow zitten we nog een stuk beter, daar zal de groei een eind boven de 20 procent uitkomen'', aldus Lamers. De geconsolideerde nettowinst kwam voor 1999 uit op 340 miljoen frank, maar die was geflatteerd door de uitzonderlijke meerwaarde van 268 miljoen frank die gehaald werd door de verkoop van internetdochter Netitbe (nu the E-Corporation, 100 procent Alcatel) en van een minderheidsparticipatie in de Gentse internettoegangsleverancier Online Internet (nu in handen van Cable & Wireless). Voor 2000 is nog geen nettocijfer bekend, maar belangrijke uitzonderlijke meerwaarden werden er niet geboekt.

Hoewel het operationele resultaat er globaal gezien op vooruitgaat, zijn een aantal dochterondernemingen van Tijd nog verlieslatend. Tijd Beursmedia, de dochter waarin de elektronische activiteiten zijn ondergebracht, is de grootste verliezenmaker. Tijd Beursmedia is voor 50 procent in handen van Tijd, de rest is eigendom van de Amsterdamse beurs en de Nederlandse uitgever Wegener. Tijd Beursmedia levert elektronische beursinformatie en geeft het Nederlandse magazine Beursplein 5 uit. Het levert ook gespecialiseerde informaticadiensten voor financieel-economische informatie. Die divisie heeft totnogtoe de verliezen opgestapeld. Lamers: ,,De herstructureringen die we hebben doorgevoerd, beginnen hun vruchten af te werpen. In 2001 moet zeker het winst-noch-verliespunt bereikt worden.''

Ook Tijd Academie, de dochteronderneming die seminaries en opleidingen organiseert, is nog niet op haar winst-noch-verliespunt.

Belgian Business Television, de vennootschap die de zakenzenders Kanaal Z en Canal Z overkoepelt, zal ook dit jaar nog (net niet, aldus gedelegeerd bestuurder Walter Verrijcken) uitkomen op winst. Maar Kanaal Z, dat in februari twee jaar bestaat, heeft inmiddels wel de adverteerder kunnen overtuigen van het medium. De vennootschap gaat voor 2000 uitkomen op een verdrie- tot verviervoudiging van de (bruto)-omzet. In 1999 bedroeg die 120 miljoen frank. Tijd participeert voor 50 procent in Belgian Business Television. De overige aandelen zijn in handen van Roularta (Knack , Trends ).

Tijd zoekt expansie buiten de Vlaamse grenzen, in eerste instantie met Tijd Beursmedia. Daarvoor, dat is bekend, is het management gewonnen voor een forse kapitaalinjectie via een nieuwe partner/overnemer. In eerste instantie zoekt Tijd uitbreiding in Nederland en Frankrijk, de landen waarvan de beurzen ook in de Euronext-fusie zitten.

Ondertussen bouwt Tijd stilletjes aan een positie in Wallonië. Het bedrijf heeft midden december alle aandelen van het beleggingsblad L'Investisseur overgenomen. Eerder dit jaar nam het ook het Memento des Valeurs / Memento der Effecten , een beleggingsnaslagwerk en gids met kerngegevens over beursgenoteerde bedrijven over.

Ook met Canal Z bereikt Tijd nu Wallonië en Franstalig Brussel. De Franstalige tegenhanger van Kanaal Z is gestart in mei 2000.