BRUSSEL -- De vakbonden en directie bij Ford hebben op de bijzondere ondernemingsraad geen vooruitgang geboekt in het ontmijnen van het dossier. ,,Er is niets aan de situatie gewijzigd'', zei Tony Castermans van de socialistische vakbond ABVV vrijdag na de vergadering.

De verwachtingen waren hooggespannen voor de bijzondere ondernemingsraad van vrijdag. Het ging om het eerste contact tussen de vakbonden en de directie van Ford nadat die laatste vorige week woensdag had aangekondigd dat ze een streep trekt door drieduizend banen en een investering van 900 miljoen euro in de Genkse vestiging.

John Flemming, vice-president manufacturing van Ford of Europe, woonde de vergadering bij. Volgens Ford gebeurde dat op vraag van de Belgische directeur Jan Gijsen, maar de vakbonden hadden tevoren al gezegd dat ze alleen willen praten met de Europese directie. De vertrouwensbreuk tussen de vakbonden en de lokale directie is compleet. Het was ook Flemming die de hele tijd het woord voerde.

Maar de boodschap die Flemming bracht, klonk de vakbonden intussen al bekend in de oren. ,,Hij heeft wel vijftig keer gezegd dat het niet de bedoeling is om de fabriek te sluiten'', verklaarde Gerard Ignoul van de christelijke vakbond ACV.

De Europese topman reageerde daarmee op de berichten in Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen dat de Belgische staatsveiligheid al sinds eind juni wist dat Ford Genk ,,volledig moet worden gesloten.'' De sanering zou volgens dezelfde berichten bij voorkeur moeten gebeuren ,,in landen die weinig coöperatief waren met de militaire en politieke visie van de Verenigde Staten''.

Ook de lokale directie verklaarde bij monde van woordvoerder Wilfried Baeken dat er absoluut geen plannen zijn om het licht uit te doen bij Ford Genk. ,,We werken keihard om het nieuwe Mondeo-model naar Genk te brengen en de toekomst van de fabriek te verzekeren.''

Maar zekerheid over die toekomst kon Flemming tijdens de ondernemingsraad niet geven. ,,Hij heeft gezegd dat het de internationale directie in de Verenigde Staten is die moet beslissen'', meldde Gerard Ignoul. ,,Hij heeft beloofd erop aan te dringen dat die beslissing zo snel mogelijk genomen wordt.'' Gisteren maakte de Europese top nog bekend dat de beslissing midden december verwacht wordt. De vakbonden weigeren te praten over een sociaal plan zolang er geen duidelijkheid is over de toekomstige investeringen.

Daarop heeft de Europese Ford-topman de vakbonden nogmaals opgeroepen om opnieuw normaal aan het werk te gaan omdat dat de beste manier is om de beslissing positief te beïnvloeden.

Maar vrijdag hebben de vakbonden daar alvast geen gehoor aan gegeven. De nachtploeg legde om twee uur 's nachts -- vier uur voor het einde van hun taak -- het werk neer nadat de krantenberichten via het radiojournaal verspreid waren. Daarop besloot de vakbondstop vandaag een 24-urenstaking af te kondigen, waarop een groep werknemers naar het centrum van Genk trokken. De hele dag werden her en der in het Genkse kruispunten bezet.

De vakbonden hebben voorts, zoals de voorgaande dagen, de fabriekspoorten bezet om te vermijden dat onderdelen bestemd voor andere vestigingen de fabriek zouden verlaten. ,,We hebben gehoord dat in de vestiging in Southampton de productie van de Transit vandaag of uiterlijk maandag stilvalt'', aldus Castermans.

In het weekend wordt normaal alleen in de persafdeling gewerkt door zo'n vierhonderd werknemers. ,,We gaan die ook oproepen om te staken'', liet Castermans weten. Maandag zouden er sowieso geen Mondeo's van de band rollen. De directie en vakbonden waren voor de onheilstijding al overeengekomen dat op die dag door technische werkloosheid de productie zou stilliggen. Hoe de productie van de Transit zal lopen valt nog af te wachten. De directie heeft ook te kennen gegeven dat ze zo snel mogelijk opnieuw met de vakbonden rond de tafel wil zitten, maar een datum werd nog niet afgesproken.