BRUSSEL -- De gedelegeerd bestuurder van de NMBS, Karel Vinck, en de federale minister van Overheidsbedrijven, Johan Vande Lanotte (SP.A), hebben gisteren afgesproken dat ze hun veto zullen stellen tegen de afschaffing van de Waalse Thalys.

De Franse Spoorwegen (SNCF) maakten de voorbije week bekend dat ze een einde willen maken aan de verlieslatende hst-lijn die Luik met Parijs verbindt via Namen, Bergen en Charleroi. Die Waalse hst zou jaarlijks goed zijn voor een verlies van 3,5 miljoen euro. Omdat de SNCF zeventig procent heeft in Thalys International, de vennootschap die de lijn beheert, en de NMBS maar dertig procent, weegt dat verlies zwaarder door voor de Fransen.

Op de raad van bestuur van de Thalys van 23 oktober wordt het dossier besproken. Maar ondanks de minderheid heeft de NMBS een vetorecht in de raad van bestuur. Vinck en Vande Lanotte zijn gisteren overeengekomen dat ze het vetorecht in de raad van bestuur zullen gebruiken.

De twee wijzen er in een gemeenschappelijke mededeling ook op dat het exploitatieverlies van de aftakking Marne La Vallée-Roissy Charles De Gaulle in Frankrijk. Het exploitatieverlies op die aftakking zou volgens de twee groter zijn dan dat van de Vlaamse en Waalse as samen.

De twee geven ruiterlijk toe dat ook de Vlaamse aftakking, Oostende-Brugge-Gent-Brussel verlieslatend is. Het verlies zou wel fors lager liggen dan voor de Waalse vertakking. Het is bovendien zo dat de Fransen niet delen in de verliezen langs Vlaamse kant, waardoor het dossier voor hen niet zo belangrijk is.

In de zes regionale stations stappen dagelijks slechts 182 personen op. Per passagier wordt 125 euro verlies geleden. Daarom heeft de NMBS ook besloten om samen met de gewesten extra promotie te maken voor de lijnen die een tweede kans verdienen.