Na het pijnlijke vertrek van Nina Brink enkele weken geleden, kon de Nederlandse internettoegangsleverancier World Online gisteren zijn nieuwe bestuursvoorzitter voorstellen. De Amerikaan James Kinsella (40 j.) gaat samen met de huidige topman Simon Duffy en financieel directeur Ruud Huisman het bedrijf leiden.

Kinsella is nu bestuursvoorzitter van MSNBC.com, een internetsamenwerkingsverband tussen Microsoft en NBC. Daarnaast is hij bestuurder bij Microsoft. De Amerikaan treedt per 1 juni in dienst bij WOL, waar hij verantwoordelijk wordt voor de strategische ontwikkeling.

Kinsella wordt beschouwd als iemand die bij WOL de vonk kan geven om de zaken ten goede te doen keren. Aan werk zal het hem niet ontbreken. De beleggers lieten het massaal afweten, toen bleek dat zijn voorgangster, Nina Brink, het grootste deel van haar aandelen voor slechts een fractie van de introductieprijs verkocht net voor de beursgang.

Op goede resultaten blijft het ook nog wachten. Gisteren moest WOL ook een verlies over het eerste kwartaal bekendmaken van 79 miljoen euro. Het verlies zwol aan met 29 miljoen euro tegenover het laatste kwartaal van 1999, maar WOL toonde zich wel optimistisch voor het huidige kwartaal. De provider ziet een sterke groei van het aantal abonnees en van de omzet, maar voegde eraan toe dat de inkomsten uit e-commerce en advertenties nog veel moeten verbeteren.

Het aantal ,,actieve abonnees'' of effectieve gebruikers, een maatstaf die veel wordt gebruikt om de gezondheidstoestand van een toegangsleverancier te meten, steeg met 84,5 procent tot 2,2 miljoen. Het totale aantal abonnees steeg naar 2,9 miljoen.

De resultaten werden bij de beleggers slecht onthaald, maar het nieuws over de komst van Kinsella bracht wat soelaas. Bij de opening van de beurs verloor het aandeel meer dan 5 procent en daalde tot 12,9 euro. Maar bij de sluiting kon WOL toch een kleine winst van 0,3 euro noteren, tot 13,95 euro. Het aandeel kreeg bij de introductie een prijs mee van 43 euro, sindsdien ging er ongeveer 70 procent af van de koers.

  • Deze rubriek belicht dagelijks een bedrijf dat in het nieuws staat.