Frankfurt Luchthaven: thuishaven van Lufthansa
©ap
De expansieplannen van de luchthaven van Frankfort stuiten op hevig lokaal verzet vanwege een aantal groeperingen die al tientallen jaren hevig lobbyen tegen expansieplannen. Een voorstel om de bewoners van de regio aandelen aan te bieden naar aanleiding van de beursintroductie in juni, heeft de gemoederen niet gekalmeerd, zegt Bettina Wassener .

De beursintroductie in juni van Fraport, de exploitant van de luchthaven in Frankfort, kan een van de grootste worden in Duitsland dit jaar maar kan ook de gemoederen doen oplaaien bij de mensen die zich al lang verzetten tegen de uitbreidingsplannen van de luchthavenexploitant.

Door de beursintroductie zal Fraport de tweede grootste beursgenoteerde luchthavenexploitant worden van Europa, na de Britse BAA maar voor Wenen, Kopenhagen, Zürich en Florence. Fraport zelf heeft zijn zinnen gezet op een opname in de M-Dax, de index van middelgrote Duitse aandelen.

,,Het financieel jaar 2000 was de best mogelijke voorbereiding voor onze beursintroductie die gepland is voor juni'', verklaarde Wilhelm Bender, voorzitter van Fraport, toen hij bekendmaakte dat de nettowinst met 62 procent was gestegen tot 252,3 miljoen Duitse mark (129 miljoen euro).

Fraport wil de opbrengst van de beursintroductie gebruiken voor de financiering van buitenlandse projecten en van de expansie in eigen land.

De exploitant heeft plannen om een bijkomende terminal en een vierde startbaan te bouwen. Daardoor zou het aantal vliegtuigbewegingen per uur stijgen van 78 naar 120. Maar die plannen stuiten op hevig lokaal verzet vanwege een aantal groeperingen die al tientallen jaren hevig lobbyen tegen de expansieplannen van de luchthaven. Dat was al het geval bij de controversiële aanleg van Startbahn West in de jaren zeventig en tachtig.

Het bericht dat de bewoners van de regio waar de luchthaven is gelegen, aandelen zullen krijgen als de beursintroductie overschreven is, heeft de gemoederen niet doen bedaren. Wolfgang Ehle, woordvoerder voor de meer dan zestig groeperingen, noemt het voorstel ,,een teken van zuivere arrogantie''.

,,Denkt Wilhelm Bender dat we de aandelen in onze oren kunnen stoppen tegen het lawaai?'', vraagt hij zich af. De zekerheid van Fraport dat het de twee jaar durende bouwactiviteiten zoals voorzien zal kunnen aanvatten in 2004, omschrijft Ehle als ,,pure wensdromen''.

Uit een bemiddelingsprocedure bleek vorig jaar dat er goede zakelijke argumenten waren voor de expansieplannen, zegt Klaus Bush, woordvoerder van Fraport. Het bedrijf heeft zichzelf ook een nachtelijk vliegverbod van zes uren opgelegd wanneer de vierde startbaan klaar is. Dat betekent dat de capaciteit beperkt wordt, voornamelijk voor vracht- en postvluchten.

Maar de tegenstanders van het project houden vol dat de bemiddelingsprocedure niet correct verlopen is en ze zijn vastbesloten om stokken in de wielen te steken van de uitbreidingswerken. Wolfgang Ehle heeft ook kritiek op de ontoereikende provisies die Fraport heeft aangelegd voor bijdragen aan de geluidsisolatie van de omliggende woningen.

Fraport en de regering van de deelstaat worden ook geconfronteerd met een aantal juridische zaken die het project eindeloos kunnen uitstellen of kunnen leiden tot enorme kosten voor geluidsisolatie en schadevergoedingen, zegt advocate Corinna Distler. Zij vertegenwoordigt twee wijken vlakbij de luchthaven. ,,We hebben de bedoeling om ze bezig te houden'', zegt ze.

Toch houdt Fraport vol dat 2006 haalbaar blijft als startdatum voor de nieuwe startbaan. En analisten zijn het erover eens dat de aandelen van Fraport aantrekkelijk kunnen zijn voor beleggers die zoeken naar een stevig, betrouwbaar bedrijf.

,,De aantrekkingskracht voor aandeelhouders is dat dit een van de belangrijkste luchthavens van Europa is, met een fantastische locatie in het hart van Europa die wordt aangedaan door de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen'', zegt een analist.

De uitgestrekte luchthavengebouwen, die bijna elke zakenreiziger in Europa kent, is de tweede grootste luchthaven van Europa in termen van aantal passagiers. Enkel Londen Heathrow heeft er meer. En het is de grootste in termen van volumes aan vracht. De luchthaven genereert een stabiele inkomstenstroom uit zijn luchtvaartdiensten, vrachtverkeer, verhuur van winkel- en parkeerruimte en het bezit ook een winstgevende grondactiviteit.

Tijdens het bewind van Wilhelm Bender is het bedrijf steeds meer betrokken bij projecten over de hele wereld. Momenteel zijn dat meer dan 40 plaatsen waaronder Athene, Manilla en Lima.

Het doel van Bender is om van het bedrijf een van de grootste luchthavenbedrijven ter wereld te maken. Dat betekent dat het grootste deel van de inkomsten van buiten Frankfort moeten komen. Nu is dat iets meer dan tien procent.

In eigen land ziet het er echter naar uit dat Fraport geconfronteerd zal worden met stormachtige jaarvergaderingen en negatieve publiciteit in de aanloop naar en na de beursintroductie van juni.