BRUSSEL -- Het privé-gebruik van een bedrijfswagen zal door de fiscus niet automatisch op 12.000 kilometer per jaar worden geschat. De werkgroep Mobiliteit van de Senaat heeft de verhoging van dat voordeel van 5.000 tot 12.000 kilometer per jaar op het laatste nippertje geschrapt uit haar resolutie. Wel wordt gepleit voor een ,,realistisch'' aantal kilometers. Dat zei voorzitter Didier Ramoudt van de werkgroep gisteren tijdens een debat.

De meeste gebruikers van bedrijfswagens worden nu belast op een privé-gebruik van 5.000 kilometer per jaar. Voor de meest begeerde bedrijfswagens (Volkswagen, Renault, Audi, BMW en Opel) met dieselmotor (75 procent van het totaal) zou een forfaitaire verhoging van het veronderstelde privé-gebruik tot 12.000 kilometer een toename betekenen van het belastbaar voordeel met ongeveer 80.000 frank.

Dat betekent in het gros van de gevallen een belastingverhoging met ongeveer 45.000 frank per jaar of 2.000 frank per maand.

Het snel toenemend aantal gebruikers van bedrijfswagens moet echter nog niet te snel een zucht van verlichting slaken. De werkgroep pleit voor een ,,realistisch'' aantal kilometers en wijst erop dat 5.000 kilometer in de meeste gevallen te weinig is. Het rapport wordt een van de komende weken besproken in het parlement en gaat dan naar de regering die het kan (maar niet moet) gebruiken bij het uitstippelen van haar mobiliteitsplan.

Einde vorig jaar, blijkt uit het jaarverslag van de Beroepsvereniging van Voertuigenverhuurders (BBVV), reden net geen 185.000 gehuurde wagens rond op de Belgische wegen, 19 procent meer dan een jaar eerder.

Vooral de kortetermijnverhuur deed het uitstekend. De gemiddelde vloot steeg met 22 procent tot 15.846 auto's. De verhuurbedrijven brachten afgelopen jaar iets meer dan 29.000 bijkomende wagens in het verkeer, een kwart meer dan in 1999. Gemiddeld bleven die iets meer dan een half jaar in gebruik. Het aantal verhuurdagen steeg bovendien met 29 procent tot 4,5 miljoen.

Daarnaast is er de langetermijnverhuur van personenwagens -- de klassieke bedrijfswagens dus. Daarvan waren er eind vorige jaar net geen 169.000 in omloop, een stijging met bijna 27.000 exemplaren of bijna 19 procent. Tien jaar geleden reden er ruim 48.000 gehuurde wagens rond op de Belgische wegen.