Kan de echte Telia rechtstaan? Resultaten die maandag werden bekendgemaakt -- de laatste vooraleer het volgende maand naar de beurs trekt -- vertellen twee sterk verschillende verhalen. De traditionele telefonie-afdeling van Telia heeft zwaar te lijden onder de concurrentie. Het bedrijf verliest snel marktaandeel aan nieuwkomers op de markt. De prijzen zijn naar beneden gedoken. Andere bestaande bedrijven in Europa staan voor dezelfde uitdagingen, maar net als British Telecommunications kent Telia een uitzonderlijk moeilijke en snelle overgang.

Maar Telia is op een agressieve manier ASDL-diensten voor breedband aan het uitbreiden. De mobiele poot van het bedrijf groeit snel en bevestigt zijn dominante positie in Zweden. Het trok ongeveer de helft van alle nieuwe gsm-gebruikers aan in het eerste kwartaal. Telia heeft de kans om dat om te zetten in een leiderspositie op het vlak van mobiele data. Het heeft al een geavanceerd portaalproduct, hoewel het daar niet veel mee heeft gedaan. Het bedrijf bezit nog een juweeltje. Zijn glasvezelnetwerk vervoert meer transatlantisch internetverkeer dan welk ander netwerk ook.

De bankiers van Telia zullen het aan de man brengen met die sterke punten: mobiele telefonie, breedband en netwerk. Dat zijn goede groeisectoren. Maar de late privatisering van het bedrijf betekent waarschijnlijk dat het nooit een wereldleider zal worden in die sectoren. Telia slaagde er niet in om Europese gsm-licenties binnen te halen toen het veel voorsprong had op zijn concurrenten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Nu heeft het meer bescheiden ambities om verder te bouwen op zijn positie in de Scandinavische en Baltische regio. Niet onzinnig. Maar het echte verhaal is er een van gemiste kansen.