GENT -- Eurasp illustreert mooi de vuistregels die gelden voor het ophalen van durfkapitaal. Het bedrijf maakt zeven maanden na zijn oprichting al werk van een tweede kapitaalronde: 10 tot 15 miljoen euro. Niemand die klaagt, want de nieuwe aandelen worden uitgegeven met een premie tegenover de eerste ronde.

,,Toen we eind vorig jaar startten, moesten we vaak nog uitleggen wat e-business inhoudt en waarvoor een ASP staat'', zegt Gert Vermeyen, managing partner van Eurasp. Zoals de naam aangeeft hoopt het bedrijf in Europa door te breken in de markt van application service providers (ASP's).

Een ASP biedt software-applicaties aan via het Internet waardoor bedrijven niet meer de software moeten aankopen, maar enkel betalen voor de uren dat ze de toepassingen gebruiken. Eurasp gaat vooral diensten aanbieden aan startende bedrijven, die doorgaans slechts een beperkte infrastructuur hebben.

Eurasp ontstond halfweg november vorig jaar als initiatief van een handvol dertigers. Als ex-IT-mensen van Volvo, Corus (het vroegere Hoogovens) of Alcatel, konden ze een mooie track record voorleggen. ,,Dat heeft geholpen bij de onderhandelingen voor het aantrekken van geld'', glimlachen Gert Vermeyen en Luc Burgelman, beiden managing partner.

De stichters haalden in een eerste fase 26,5 miljoen frank op bij de zogenaamde drie F's: friends, family and fools . ,,Fools hebben we niet gezien'', protesteert Vermeyen.

Die stap was niet alleen belangrijk voor het opvangen van de aanloopkosten, maar ook om durfkapitaalverstrekkers te overtuigen. Met name Paul Devree, stichter van het durfkapitaalfonds Rendex, vond het belangrijk dat ze ook zelf geld op tafel legden.

Eurasp contacteerde Devree vanuit de eigen kennissenkring terwijl Mercator & Noordstar aangebracht werd via het advocatenkantoor Loeff Claeys Verbeke (LCV) dat onder meer een aandelenoptieplan uitwerkte voor het startend Oost-Vlaamse bedrijf.

De twee fondsenverschaffers tekenden in op een kapitaalverhoging van 2 miljoen euro (80,6 miljoen frank). ,,Managementervaring, het kunnen aantrekken van medewerkers, een aandelenoptieplan, een zakenplan en openheid tegenover de investeerders, overtuigden de twee durfkapitaalverstrekkers'', zegt Burgelman.

Het opstellen van het zakenplan vergde verschillende nachtelijke vergaderingen. ,,We hebben het zakenplan in feite twee keer geschreven. Eerst gingen we voor de Belgische markt, maar gaandeweg zagen we dat de ambities Europees moesten zijn.'' Het gevolg was dat ze niet langer één miljoen euro zochten, maar twee miljoen.

Dat proces is relatief vlot verlopen. Contact met het Business Angels Netwerk van de Gentse Vlerick School voor Management bleek vooral nuttig als opwarmoefening. Uiteindelijk sprak het bedrijf slechts met vier durfkapitaalfondsen. ,,We wilden niet te veel durfkapitaalverstrekkers contacteren om onze geloofwaardigheid niet te verliezen. Dat wereldje is erg klein.''

,,Welk belang krijg ik voor mijn veertig miljoen?'', wou een durfkapitaalverschaffer vrijwel onmiddellijk bij het eerste contact weten. Met dat fonds, dat ook een concurrent van Eurasp had meegebracht, is het niets geworden. Verscheidene bankiers meldden zich ongevraagd. Eén bank wou zelfs de verrichting in haar eentje doen.

Zowel Rendex als Mercator & Noordstar wilden niet te veel volk rond de tafel, om zelf voldoende impact op het dossier te behouden. Daartegenover stond dat ze zich relatief soepel opstelden. De klassieke anti-verwateringsclausule werd niet gevraagd. Zo'n clausule betekent dat als bij een nieuwe kapitaalverhoging een partij goedkoop kan instappen, de oude investeerders zich daartegen kunnen beschermen door ook goedkope aandelen te verwerven.

,,Ze vroegen wel bescherming op het niveau van ons project. Als we van het businessplan willen afwijken, hebben we hun toestemming nodig.''

Eurasp had in drie tot vier weken een princiepakkoord op zak, zegt Burgelman die geen details over de waardering kwijt wil. ,,De waardering is niet gebaseerd op de waarde van zoveel keer de winst of omzet. Durfkapitaalverschaffers kennen ook de trucs om omzet te laten zien. De verwachte evolutie van de courante winstmarge was het belangrijkste criterium.''

Het bedrijf sprak met de twee fondsen al een scenario af voor latere kapitaalrondes en legde vast tegen welke waarde dat moet gebeuren. ,,Ze stappen niet in een project waarvan ze het einde niet zien. Dat was voor hen belangrijk.''

Eurasp zit vandaag in de fase dat het zijn zakenplan sneller uitvoert dan verwacht. Daar waar het bedrijf aanvankelijk werk zou maken van e-business-toepassingen, biedt het nu ook diensten aan voor customer relationship marketing (CRM) en straks voor ERP-pakketten.

Over nieuwe, nog niet bekendgemaakte partnerships, wordt onderhandeld. De grotere ambitie betekent dat de tweede kapitaalronde sneller zal plaatsvinden dan gepland. ,,We gaan nu in mei een nieuw gedetailleerd financieel plan opstellen. In juni gaan we dat toetsen.'' De ambitie is om 10 tot 15 miljoen euro op te halen, een veelvoud van de eerste durfkapitaalronde.

De tweede ronde moet buitenlandse kapitaalverschaffers aan boord brengen en een zakenbank met internationale contacten. Op de tweede ronde kan nog een derde ronde volgen of meteen een beursgang. Die is gepland binnen twee tot vier jaar. Het regelmatig versturen van perscommuniqués past evenzeer in dit proces.