KOBBEGEM -- De Persgroep, uitgever van onder meer Het Laatste Nieuws , De Morgen en Dag Allemaal , heeft in 1999 zijn geconsolideerde nettowinst met 32 procent zien stijgen tot 522 miljoen frank. De omzet steeg met 12 procent tot 9,8 miljard frank. Met deze recordresultaten trekt gedelegeerd bestuurder Christian Van Thillo naar de Brusselse beurs.

,,Het is voorbarig te stellen dat we dit najaar al naar de beurs zullen gaan. De timing zal afhangen van wat onze investeringsbankiers het beste vinden. De principiële beslissing is genomen, we moeten er ook geen jaren mee wachten'', zei Christian Van Thillo, gedelegeerd bestuurder van De Persgroep, gisteren op de voorstelling van de jaarresultaten.

Van Thillo geeft de wil om medewerkers te laten participeren in een moderne onderneming aan als een van de hoofdredenen voor een beursgang. ,,De convergentie in de TMT-sector (technologie, media, telecom) zet bovendien in hoog tempo door. We krijgen spelers op onze markten van een nooit eerder bekende dimensie. Het is onze ambitie om als Vlaamse groep niet overgenomen te worden door een van die spelers maar zelf over te nemen.''

Christophe Convent, secretaris-generaal van De Persgroep, gaf nog aan dat de beursgang zal bestaan uit een kapitaalverhoging, en dat de bestaande familiale aandeelhouders ,,het bedrijf trouw blijven''. Totnogtoe is De Persgroep voor 100 procent in handen van de familie Van Thillo, die ook na de beursgang meerderheidsaandeelhouder zal blijven.

Voor 1999 liet De Persgroep opnieuw een uitgesproken stijging van de resultaten in de uitgeefactiviteiten optekenen. Alleen de tabloid Blik en het tienerblad Joepie moesten oplage prijsgeven. De omzet van de uitgeefactiviteiten steeg met 12 procent tot 6,4 miljard frank, de nettowinst met 42 procent tot 519 miljoen frank.

De bijdrage in de winst van de audiovisuele activiteiten was minder goed. De Vlaamse Media Maatschappij, de holding boven VTM en Kanaal 2, boekte slechts 244 miljoen frank winst in plaats van 316 miljoen frank het jaar voordien. Die daling is vooral te wijten aan de extra provisies die de groep moest aanleggen voor betwistingen met de Bijzondere Belastinginspectie en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid.

Paratel, de callcenterdochter waar De Persgroep voor 25 procent in participeert, droeg 19,4 miljoen frank bij tot de winst. Paratel wordt omgevormd tot internettechnologiebedrijf en gaat ook de portaalsite van De Persgroep ondersteunen.

Na de afschrijvingen op goodwill komt de groep daarmee geconsolideerd op 978 miljoen frank winst voor belastingen. Na belastingen blijft er 522 miljoen frank over.