BRUSSEL -- Wat veel bedrijfsleiders al vermoedden, is nu officieel: de pers hemelt je op als de zaken goed gaan, maar geeft je nog een trap na wanneer je al uitgeteld op de grond ligt. Dat blijkt toch uit een onderzoek van Carma, een Amerikaans bureau dat de berichtgeving in de media analyseert.

De studie is gebaseerd op de lectuur van 30.000 Amerikaanse persartikels over de grootste 700 bedrijven ter wereld. Elke tekst kreeg een score tussen 0 en 100, waarbij 50 staat voor een neutraal artikel.

De gemiddelde score voor een artikel was 51, dus bijna neutraal.

Maar, zoals veel bedrijfsleiders wellicht al wisten, heeft de pers veel meer aandacht voor slecht nieuws dan voor goed nieuws. Er wordt vooral over bedrijven geschreven wanneer ze het moeilijk hebben of wanneer er wijzigingen zijn aan de top.

Evenmin verwonderlijk is dat journalisten de neiging hebben om positief te schrijven over succesvolle bedrijven, en omgekeerd.

Geen enkel bedrijf scoort bijvoorbeeld hoger dan de 70 punten van Nokia, het Finse bedrijf dat de wereld veroverde als producent van gsm's. De Japanse automaker Nissan (67) volgt op korte afstand, net als de Amerikaanse aluminiumgigant Alcoa (64) en General Electric (60).

Aan de andere kant van het spectrum vinden we het Britse veilinghuis Sotheby's (35). Het eens zo gerespecteerde huis kwam onder vuur nadat was gebleken dat het prijsafspraken had gemaakt met concurrent Christie's.

Andere bedrijven die een extreem slechte pers krijgen, zijn de kantoorapparatenfabrikant Xerox (38) en bandenmaker Firestone (39). De eerste staat op de rand van het faillissement, de tweede moest vorig jaar in de VS ruim zes miljoen slechte banden vervangen. Daarna volgen DaimlerChrysler (41) en AT&T (42).

Carma wil volgende maand de resultaten publiceren van een gelijkaardig onderzoek van Europese media.