Dixons, de grootste Britse elektrozaak, kreeg gisteren een tik op de beurs van Londen. Nadat het bedrijf tegenvallende resultaten bekend had gemaakt, stuurden ontgoochelde beleggers het aandeel 7 procent naar beneden. De resultaten van Dixons hadden een zekere symboolwaarde. Het is de eerste elektrozaak die de eindejaarsverkopen in een resultatenrekening giet. En er werd uitgekeken naar de verkopen van mobiele telefoons.

Die vielen niet mee. Vooral The Link, de gespecialiseerde gsm-winkel van het bedrijf, deed het slecht. De omzet in de winkels die al langer dan één jaar open zijn, daalde met liefst 18 procent. De reden voor die scherpe terugval ligt niet zozeer bij terughoudende consumenten. Het waren vooral de mobiele operatoren, zo liet Dixons weten, die dit jaar de boot afhielden. Grote netwerk-uitbaters hielden dit jaar namelijk de knip opvallend op de beurs. Gedaan met spectaculaire voordeelpaketten en aanbiedingen met gratis belwaarde.

De mobiele muizenissen -- die zich ook in het vlaggenschip van het bedrijf, de Dixons-elektrozaken, lieten voelen -- deden het bedrijfsresultaat met 0,6 procent dalen. De winst voor belastingen zakte in de afgelopen jaarhelft tot 87,4 miljoen pond (140,8 miljoen euro). In de vergelijkbare periode, een jaar eerder stond Dixons nog voor een winst voor belastingen van 90,8 miljoen pond (146,2 miljoen euro).

Maar het slechte weer werd niet alleen door de mobieltjes gemaakt. Ook computers, een andere specialiteit van de groep, gingen moeizaam over de toonbank. Al zag de groep daarin beterschap. In de maand januari was de pc zelfs aan een heuse come-back toe. Voorts waren er nog hoger dan verwachte opstartkosten voor de Franse en Spaanse dochters van de groep.

Dixons was een nobele uitzondering in de Britse distributie. Want de Britten toonden zich tijdens de afgelopen kerstperiode hoegenaamd niet krenterig. In december kochten de Britten liefst voor 6 procent meer dan in de kerstperiode van 2000. Aan het consumentenvertrouwen zal het dus niet gelegen hebben.

Niettemin steeg het nettoresultaten van de keten met 70 procent. Dat had te maken met een eenmalige opsteker. Dixons is er namelijk in geslaagd zich te ontdoen van Freeserve, de gratis Internet Service Provider van de groep. De groep kreeg er nog iets meer dan 2 miljoen pond voor, terwijl Freeserve de groep vorig jaar nog opzadelde met een verlies van 23 miljoen pond.

  • Deze rubriek belicht dagelijks een bedrijf dat in het nieuws staat.
  • U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

    Lees gratis ›

    Geen betaalgegevens nodig