ANTWERPEN -- P&O Ports heeft een formele klacht ingediend bij de groep Huts in verband met de overname van een deel van de containeractiviteiten van Huts. P&O Ports eist de helft van het geld terug dat in 2000 werd neergeteld voor die aankoop. Fernand Huts reageerde gisteren zeer laconiek.

De klacht van P&O dateert al van half december. Het was de Antwerpse scheepvaartkrant De Lloyd die er gisteren voor het eerst over berichtte. P&O Ports heeft de zaak wel nog niet ingediend bij de rechtbank van koophandel.

De maritieme krant stelt dat de klacht van P&O Ports slaat op bijna de helft van het overnamebedrag. Dat overnamebedrag werd nooit bekendgemaakt, maar in Antwerpse havenkringen circuleren cijfers tussen veertig en vijftig miljoen euro.

Katoen Natie/Seaport Terminals verkocht begin februari 2000 zijn Antwerpse containerdivisie aan P&O Ports. De Brits-Australische havenoverslaggroep zegt dat de groep Huts toen rendabiliteitscijfers heeft gepresenteerd die niet overstemden met de werkelijkheid.

Bij P&O Ports wordt bevestigd dat een formele klacht is neergelegd bij Katoen Natie/Seaport Terminals. Maar het havenoverslagbedrijf wil er verder niets over kwijt. Fernand Huts, de topman van Katoen Natie/Seaport Terminals, bevestigde het bestaan van een brief van P&O Ports maar volgens hem staat in de brief enkel te lezen dat P&O Ports betere resultaten had verwacht. Hij heeft geen weet van een klacht en het is hem evenmin bekend dat P&O Ports een deel van het aankoopbedrag terugeist.

,,Het ging toen om een verkoop van activa en we verstrekten alle cijfers en documenten die tot in de details juist waren'', voegt Fernand Huts er nog aan toe.

Begin februari 2000 tekenden P&O Ports en Katoen Natie/Seaport Terminals een overnameakkoord waarbij twee Antwerpse haventerminals verkocht werden. Het ging toen om de verkoop van een containerkaai aan het Delwaidedok en een gemengde goederenterminal aan het Churchilldok. Volgens Fernand Huts kropen er zo'n drie tot vier maanden in de voorbereiding van de overname.

Door de operatie stootte de groep Huts toen zo'n driekwart van de activiteiten van Seaport Terminals af. De groep Huts behield alleen een containerkaai in Zeebrugge (Flanders Container Terminal) en de overslagkaaien op de linker Schelde-oever.

Deze verkoop betekende meteen het einde van de ambities van Fernand Huts om een groot Antwerps containeroverslagbedrijf uit te bouwen. P&O Ports kreeg dankzij de overname voor het eerst voet aan de grond in de Antwerpse haven. Vandaag is P&O Ports een van de bedrijven waaraan het Antwerpse havenbestuur een concessie heeft toegekend voor de uitbating van een containerkaai aan het Deurganckdok. (pse)

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig