BRUSSEL -- De Belgen kijken nu positiever tegen reclame aan dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit een onderzoek door het marktonderzoeksbureau Significant-GFK. Het onderzoek werd in twintig Europese landen uitgevoerd.

In vergelijking met vijf jaar gelden vinden meer Belgen dat reclame nuttig is, handige tips verschaft, voor werkgelegenheid zorgt, en onderhoudend kan zijn. Daarentegen zijn minder mensen van mening dat reclame tot onnodige aanschaffen leidt en producten onnodig duurder maakt. Toch vindt drie kwart van de Belgen dat er te veel reclame is. Dat is evenveel als vijf jaar geleden. Slechts 4 procent zou graag meer reclame zien. Dat was vijf jaar geleden nul procent. Hoogopgeleiden hebben een iets negatievere houding ten opzichte van reclame.

Op internationaal gebied neemt België een middenpositie in. In zeven Europese landen is de bevolking negatiever over reclame dan in België, in dertien landen positiever. Wel wordt het informatieve karakter van de Belgische reclame gewaardeerd. Maar liefst 81 procent vindt dat reclame nuttige tips kan geven. Dat was vijf jaar geleden nog maar 54 procent. Alleen Finland scoort op dit punt nog hoger dan België.

Opmerkelijk is de positie van Groot-Brittannië, door veel mensen uit de sector beschouwd als een reclamemekka. Van alle onderzochte landen staan de Britten het positiefst tegenover reclame. Slechts 55 procent vindt dat er te veel reclame is, terwijl 12 procent vindt dat er te weinig is. Bijna drie kwart van de Britten vindt dat reclame onderhoudend (entertaining) kan zijn, veel meer dan in de rest van Europa. In Spanje bijvoorbeeld, waar de bevolking het negatiefst denkt over reclame, vindt maar 40 procent dat. ,,In Groot-Brittannië zit de reclame blijkbaar goed in elkaar, en dat wordt gewaardeerd'', zegt Christine Tresignie van Significant-GFK.

In de peiling werd gevraagd naar de mening over reclame in het algemeen, dus over zowel radio- en televisiespotjes als advertenties in kranten en tijdschriften. Tresignie geeft toe dat de meeste mensen hun mening vormen aan de hand van televisiereclame.