BRUSSEL -- De gesprekken tussen de Amerikaanse investeerder Samuel Jacobs en Tony Gram, de eigenaar van Delsey Airlines, waren gisteravond nog altijd bezig. Voor de leveranciers van de verlieslatende maatschappij mag de crisis geen dagen meer aanslepen. Bij het personeel knaagt de onzekerheid.

De acute crisis bij Delsey -- het vroegere VG Airlines -- komt niet uit de lucht vallen. Van in het begin waren er moeilijkheden om de vliegtuigen te vullen. Sinds het einde van het zomerseizoen is de bezettingsgraad weer even dramatisch als tijdens de eerste dagen eind mei toen Delsey niet eens in de boekingssystemen zat. Naar verluidt -- bij Delsey willen weinig mensen officieel praten -- zitten er vaak hooguit zestig passagiers op vluchten over de Atlantische Oceaan, een bezettingsgraad van zowat een kwart.

Met de stopzetting van de rechtstreekse vlucht op Boston is de praktijk van verplicht onbetaald verlof onder het personeel wijdverspreid geraakt. Een van de drie toestellen van Delsey staat geregeld aan de grond.

Ondertussen zijn betalingsproblemen ontstaan. De onderhoudsmaatschappij Sabena Technics dreigt ermee om niet langer vliegtuigen te controleren -- zoals verplicht om te mogen vliegen -- voor ze betaald wordt. Ook de luchthavenuitbater Biac wacht op betaling. Maxime Vanden Daele, manager van de cateraar LSG Sky Chefs op Zaventem, zegt dat hij zelfs al maanden niet betaald is door Delsey Airlines. ,,We zitten al de hele dag in bespreking over nieuwe financiële middelen voor Delsey. We hebben al veel geduld gehad, maar deze week zal dat op zijn'', zei hij.

Volgens de Financieel Economische Tijd heeft Delsey Airlines een kapitaalverhoging van tien miljoen euro nodig om weer gelanceerd te raken. Eigenaar Tony Gram legt die blijkbaar niet op tafel. Begin augustus had Gram één miljoen euro gepompt in de maatschappij en het kapitaal opgeschroefd tot 3,5 miljoen euro. Dat is weinig voor een maatschappij met drie intercontinentale Airbussen in eigen beheer.

Samuel Jacobs wou gisteren in de vooravond aan de telefoon alleen kwijt dat de gesprekken nog liepen. Jacobs zou naar verluidt zeer rijk zijn en actief zijn in de petroleum en het diamantwezen. Hij zou de jongste tijd enkele keren meegevlogen zijn met Delsey tussen Brussel en New York. Tijdens een laatste vlucht zou hij aan het boordpersoneel hebben laten verstaan dat hij hun nieuwe baas zou worden.

De luchtvaartspelers die Jacobs hebben ontmoet, vonden dat hij erg goed op de hoogte was van de gebruiken in de sector. Een bron zei dat Jacobs jaren geleden kandidaat-overnemer was voor VLM, maar verder dan gesprekken is het toen nooit gekomen.

Gram was niet bereikbaar voor commentaar. Misschien wacht hij op wat zal gebeuren met Air Holland, de virtueel failliete Nederlandse chartermaatschappij die Gram tijdens de vakantie eerder toevallig overnam. Hij liet VG-toestellen passagiers voor Air Holland vervoeren en kreeg een meerderheidsbelang in handen toen die maatschappij de facturen niet kon betalen.

Normaal gesproken moet de Nederlandse handelsrechter vandaag uitspraak doen over het faillissement. Naar verluidt zouden de jongste vervoerscijfers bij Air Holland echter meevallen, waardoor Gram hoopt op uitstel van betaling.