BRUSSEL -- De beursgenoteerde uitgever Roularta ziet voor de zakenzender Kanaal Z nog twee opties: ofwel komen sponsors met 4 miljoen euro over de brug, ofwel stopt de zender er binnen enkele weken mee. Ex-Barco-topman Hugo Vandamme, voorzitter van Roularta, organiseert zelf de ,,solidariteitsronde''.

Ik was zaterdag nog op de beleggingshappening van de Vlaamse Federatie van Beleggingsclubs (VFB) en kon nog maar eens vaststellen hoe de financiële wereld in Kanaal Z een nuttig instrument ziet. Die sector kan toch een bijdrage leveren tot het behoud van de zender'', zegt Jean-Pierre Dejaeghere, financieel directeur van Roularta.

Volgens Dejaeghere is het idee om in het bedrijfsleven geld te zoeken voor Kanaal Z pas onlangs gerijpt. ,,We hebben alles geprobeerd. Kosten drukken, allerlei commerciële impulsen, maar het mocht niet baten. Met de schaal rondgaan, zoals je het uitdrukt, is de laatste optie.''

Rik De Nolf zelf praat over het aantrekken van ,,structurele sponsors''. ,,Kijk naar Klara en de VRT-TV. Die sluiten ook contracten af met structurele sponsors om zich te financieren. We gaan datzelfde pad bewandelen. De eerste reacties zijn positief.''

Hugo Vandamme, voorzitter van de raad van bestuur van Roularta, heeft de kwestie al aangekaart bij het VBO. De komende dagen gaan Vandamme en De Nolf hun persoonlijk gewicht in de schaal werpen. De Belgian Business Television (BBT) heeft volgens Dejaeghere een omzet nodig van ruim 6 miljoen euro om een resultaat in evenwicht te hebben. De zender zit vandaag op minder dan 60 procent daarvan.

Al van bij de start is Kanaal Z een moeilijk verhaal. De zender startte in februari 1999 zijn uitzendingen als joint venture tussen Roularta en Uitgever Tijd. Die laatste had geen enkele ervaring met de audiovisuele sector. Kanaal Z kreeg naderhand gezelschap van de Franstalige tegenvoeter Canal Z, en een Nederlands initiatief in samenwerking met RTL. De zender trok zich al terug uit dat Nederlands initiatief.

De zware verliezen bij BBT verzuurden de relatie met uitgever Tijd die in het rood dook door de verliezen bij de zakenzender. Tijd sprak met Roularta af dat Roularta het risico zou dragen en zakte in het kapitaal tot 49 procent. Beide groepen onderhandelden een ,,put-'' en ,,call-overeenkomst''. Roularta kan de Tijd uitkopen tegen nominale waarde terwijl de Tijd zijn resterend pakket kan afstoten tegen 1 euro per aandeel.

Sinds de start heeft BBT een gecumuleerd verlies van 11,2 miljoen euro (cijfers per 30 juni). Roularta wil daar snel komaf mee maken. Een sluiting is een voor de hand liggend scenario, maar volgens De Nolf kan dat nog vermeden worden. Structurele sponsoring zou per jaar 4 miljoen euro moeten opleveren, te verdelen over idealiter vier partijen.

Roularta hoopt dat een sponsoring gedurende 12 maanden voldoende is om de laagconjunctuur te overbruggen. Maar helemaal gerust is Dejaeghere er niet in. ,,Met de heruitzendingen is Kanaal Z een ideaal zapproduct. Misschien wordt de reclame niet bekeken en is dat een structureel probleem.''