BRUSSEL -- ,,De grote schoonmaak is achter de rug. Hier en daar moet nog wat puin worden geruimd, maar na de explosie van maart dit jaar zijn de schokgolven stilaan tot rust aan het komen. Het wordt tijd om opnieuw selectief aandelen te kopen.'' Die redenering maakt de jongste weken opgeld. Waarom?

De tijd is rijp voor een kritisch onderzoek van ons woordgebruik, luidt het. Een groeiende groep analisten is ervan overtuigd dat de tegenstelling tussen de nieuwe en de oude economie achterhaald is. Zeker als we er in ons onderbewustzijn een oppositie van maken tussen ,,winnaars'' en ,,verliezers''.

Wie de wereld op die manier blijft bekijken, zegt Bill McQuaker, dreigt blind te blijven voor koopjes langs beide kanten van de (achterhaalde) breuklijn. McQuaker is kwantitatief analist bij Crédit Suisse Forst Boston. Hij heeft cijfers om zijn stelling kracht bij te zetten.

Tussen oktober 1999 en einde maart 2000 haalden de TMT (technologie, media, telecom) bedrijven op de Londense beurs een duizelingwekkende return van 174 procent. In dezelfde periode moesten de bedrijven uit alle overige sectoren samen gemiddeld 19 procent terrein prijsgeven. In Parijs, Amsterdam, Frankfort en New York was het niet anders.

Maar nadat de TMT-zeepbel in maart uiteen spatte, dook de techmark 100-index in Londen 50 procent omlaag. In mei werd een dieptepunt bereikt. Sindsdien kwam het herstel op gang.

De Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq geeft een gelijkaardig beeld. Na een absoluut piekniveau net boven 5.000 punten, dat bereikt werd op 10 maart van dit jaar, hield de hele wereld de adem in bij de roetsjbaanduik die de Nasdaq einde mei met een ruk tot stilstand bracht rond 3.150 punten, bijna 40 procent lager. Op enkele weken tijd klom de index opnieuw tot net onder de 4.000 punten. Gisteren flirtte de index voortdurend met die grens.

Sindsdien evolueren de TMT-indexen en de klassieke beursindicatoren opnieuw min of meer parallel. Het wordt dus tijd om over het muurtje te kijken en zowel in de oude als in de nieuwe economie op zoek te gaan naar koopjes.

Pas echter op. Als je naar de koers/winst verhouding kijkt, zijn veel TMT waarden nog steeds een stuk duurder dan hun meer traditionele tegenhanger. En zelfs binnen dezelfde sector zijn er enorme verschillen.

,,Waarom'', vraagt een fondsbeheerder zich deze week af in het beursblad Cash, ,,zou ik voor Deutsche Telekom 60 keer de winst betalen als ik Worldcom kan kopen tegen 15 keer de winst.'' Een retorische vraag uiteraard, maar illustratief voor de nieuwe selectiviteit waarmee beleggers tewerkgaan.

Een van de bekendste Belgische bedrijven, Lernout & Hauspie, is daarvan een mooi voorbeeld. Tot het begin van dit jaar kon het voor de spraaktechnologiespecialist uit Ieper niet stuk. De koers verviervoudigde tussen begin november vorig jaar en maart dit jaar. Toen werd het aandeel mee omlaaggezogen door de markt en belandde rond 45 dollar, 60 procent van zijn beste waarde.

Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet van L&H met ruim 50 procent tot 110,7 miljoen dollar (4,7 miljard frank). Een mooi resultaat. Maar klopt dat mooie plaatje wel?

Uit het jongste kwartaalrapport blijkt een op zijn minst merkwaardige geografische spreiding van de omzet. Die steeg weliswaar met 50 procent, maar dat is uitsluitend te danken aan de Zuid-Koreaanse markt waar L&H door een overname omhoog schoot van 97.000 dollar naar 58,9 miljoen dollar. Op alle andere markten verzwakte de positie van het Ieperse bedrijf. Het aandeel dook meteen naar 35 dollar.

Volgens algemeen directeur Gaston Bastiaens heeft de teruglopende omzet alles te maken met de veranderde strategie waarbij L&H niet langer uitsluitend wil steunen op licentieverkoop maar zelf toepassingen voor zijn technologische vondsten gaat ontwikkelen. De toegevoegde waarde wordt daardoor een stuk belangrijker, maar de inkomstenstroom dreigt minder constant te zijn.

In afwachting van de halfjaarresultaten die begin volgende maand worden gepubliceerd, zien analisten het aandeel tussen 30 en 35 dollar schommelen. L&H krijgt ook het verwijt dat het bedrijf niet duidelijk is met zijn cijfers en pas nu met een uitleg komt die ook in april al beschikbaar was.

Bastiaens liet donderdag weten dat hij geen problemen heeft met de verwachtingen van de markt. Die ziet de omzet van het bedrijf dit jaar boven 700 miljoen dollar uitklimmen en volgend jaar oprukken naar 1,2 miljard dollar. Afgelopen jaar verkocht Lernout & Hauspie voor 344,2 miljoen dollar licenties.

Maar ook in de ,,oude'' economie beweegt er wat. Als je de bedrijven in die sectoren nog steeds en uitsluitend ziet als een verzameling stoffige ondernemingen waar in het beste geval auto's, maar al te vaak dakpannen, stalen profielen of bh's worden geproduceerd of spaarboekjes worden beheerd, zit je er volgens McQuaker goed naast.

Bedrijven uit traditionele economische sectoren zien hun productiviteit niet alleen met rasse schreden verbeteren door het gebruik van nieuwe technologieën, zij palmen ook een steeds groter stuk van het Internet in voor de distributie van bestaande of nieuwe producten. Sommige van die bedrijven ontwikkelen zelfs totaal nieuwe initiatieven op het Internet. En in tegenstelling tot de zuivere internetbedrijven hebben de traditionele ondernemingen geld beschikbaar.

Een aantal van de zuivere onternetbedrijven stevenen trouwens op enorme problemen af. Zij maken nog steeds geen of onvoldoende winst, verbruiken ondertussen hun financiële middelen en kunnen geen beroep doen op de beurs omdat hun aandelen veel te laag zijn gezakt.

De evolutie van de rendabiliteit van dit soort bedrijven moet je de komende maanden heel nauwlettend in de gaten houden. Als ze begint te verzwakken, kan je niet snel genoeg verkopen.

Het ziet er volgens analisten naar uit dat de betere bedrijven uit de oude economie hun achterstand snel aan het inlopen zijn. Zij maken van het Internet een praktisch werkinstrument dat ingrijpt in het dagelijks leven, en het zal niemand verbazen als daar de echte toekomst ligt.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig