McLaren
©ap

Peter Stevens krijgt de taak om de volgende generatie auto's van Rover te ontwikkelen. Hij is de ontwerper van de snelste wagen ter wereld op de weg, de McLaren F 1, die 306 km/u haalt en 980.000 dollar kost.

De aanstelling van Peter Stevens als product design director is een belangrijke promotionele stimulans voor het Phoenix-consortium dat Rover eerder dit jaar kocht van BMW voor 10 pond. Stevens is een van de bekendste designers van Europa. Hij ontwierp ook de Jaguar XJR15 en de recentste Lotus Elan.

Peter Stevens, die geboren is vlakbij de hoofdzetel van Rover in de Engelse Midlands, zal aan het hoofd staan van een nieuw designteam dat zal werken vanuit de fabriek van Longbridge nabij Birmingham. Verwacht wordt dat het team bij voorrang zal werken aan een gamma MG's, deels gebaseerd op bestaande Rover-modellen.

De bedoeling zou zijn om MG op zijn minst dezelfde status te geven als het merk Rover. Peter Stevens is een fervente verzamelaar van auto's en hij heeft een aantal MG's in zijn bezit. Als voormalige hoofddesigner bij Lamborghini, de Italiaanse fabrikant van superwagens, zou Stevens ook de leiding nemen van de ontwikkeling van een ,,superwagen'' die het vlaggenschip van de groep zou worden.

Dat project, dat de naam MG-Lola zou krijgen, is ontstaan uit de nauwe banden die de nieuwe eigenaars van Rover hebben met Lola. Dat is een Britse fabrikant van racewagens en adviseur op het vlak van engineering. Nick Stephenson, de vice-voorzitter van Rover, is ook bestuurder bij Lola.

De aanstelling van Stevens valt samen met de bekendmaking van gegevens over de registratie van nieuwe auto's. Daaruit blijkt dat de registratie van Rovers in Groot-Brittannië vorige maand sterk gedaald is met 21,6 procent op jaarbasis. Dat is een marktaandeel van net 3,9 procent.

Het bedrijf zei donderdag dat een promotiekorting van 10 procent op de catalogusprijs verlengd wordt tot september om de verkoop te stimuleren.

Rover heeft ook een aantal vergaderingen gepland voor half juli met zijn netwerk van 330 dealers, zijn klanten met een wagenpark en leveranciers van onderdelen om de marketingplannen en de productievolumes te bespreken.

De productie van de Rover 75 werd maandag stopgezet in Cowley nabij Oxford in Zuid-Engeland. De voorbereidingen zijn nu bezig voor een verhuizing naar de fabriek van Longbridge.

© The Financial Times

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig