Wessanen kent u misschien niet, de beroemde Leerdammer-kaas en de jenever van Bols ongetwijfeld wel. En al heeft het bedrijf twee jaar geleden de bekende jenever van de hand gedaan, het concern heeft zich inmiddels ontpopt tot een kleiner, maar luxueuzer neefje van Unilever, die andere Nederlandse voedingsreus.

Gisteren maakte Wessanen bekend dat het Distriborg, een rechtstreekse Franse concurrent, aan de bedrijfsetalage kan toevoegen. Wessanen betaalt een bedrag van 77 euro per aandeel, 63 procent meer dan de weliswaar kwakkelende beurskoers van het bedrijf. Alles samen genomen komt dat neer op een bedrag van ongeveer 6 miljard frank.

Distribor is gespecialiseerde in zogeheten health foods , voedingsproducten die zich op het randje van geneesmiddelen bewegen. Met die markt is Wessanen enigszins vertrouwd. De vorige jaren investeerde het nogal stevig in de Verenigde Staten, waar het onder meer Tree of Life overnam. Die winkelketen is de Amerikaanse nummer 1 inzake verdeling van natuurproducten, vitaminesupplementen en geneeskrachtige kruiden.

Wessanen was in 1999 goed voor een omzet van 120 miljard frank en een nettowinst van 3,2 miljard frank. Dat was goed 16 procent beter dan een jaar eerder. Toch gaat het met de beurskoers niet al te best. ,,Eigen schuld'', weerklonk er op de algemene vergadering van de aandeelhouders. ,,Wessanen is te stil. Het is een verlegen dame, je hoort haar niet'', zei een belegger. Er gingen zelfs stemmen op om over te gaan in een grotere, internationale groep. ,,U bent te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken'', verwoordde een andere aandeelhouder het.

Maar gedelegeerd bestuurder Mac Zondervan heeft zo zijn eigen plannen. Er is al langer sprake van een aparte notering op Wall Street voor enkele gezonde Amerikaanse dochters. En in Europa verwacht de groep veel van een nog doorgedreven expansie de Leerdammer-kaas, het vlaggenschip uit het thuisland.

En dan is er nog Campari. Wessanen bezit sinds enkele jaren een aandeel 35 procent in de rode Italiaanse aperitief. Die participatie wordt gewaardeerd op zo'n 4,5 miljard frank en was in 1999 alleen al goed voor een bijdrage aan de bedrijfswinst van liefst 800 miljoen frank.

Nu hebben de Italiaanse aandeelhouders zich voorgenomen hun aperitief aan de beurs aan te bieden. Alleen is de vraag welke rol Wessanen in die operatie zal spelen. Na de verkoop van Bols behoren sterke dranken niet meer tot de core business van het bedrijf. Misschien trakteert Wessanen zich op een mooie meerwaarde.

  • Deze rubriek belicht dagelijks een bedrijf dat in het nieuws staat.
  • U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

    Lees gratis ›

    Geen betaalgegevens nodig