BRUSSEL -- Met de deelneming van 50 procent in de Duitse keten Teppich Frick vult het Belgische Carpetland de leemte op in zijn Europese strategie. Moeder Mitiska betaalt 31 miljoen mark (640,8 miljoen frank) voor de deelneming. De overname geeft aanleiding tot een structuuraanpassing en het aantrekken van financiële partners.

Met de intrede in Teppich Frick realiseert Carpetland verschillende doelstellingen: de groep wordt actief in de grootste Europese lidstaat, ze krijgt zicht op belangrijke synergieën met de bestaande woningdecoratie-activiteiten en ze doet een belangrijke stap in de consolidatierace waar de Franse concurrent Saint-Maclou voorsprong aan het nemen was. De wijze waarop de transactie gestructureerd wordt, legt ten slotte belangrijke latente meerwaarden bloot.

Teppich Frick, in 1960 opgericht door de familie Frick en in 1987 overgenomen door de detailhandelsreus Rewe, voegt 141 verkooppunten toe en 5 miljard frank omzet, tegenover 7,56 miljard frank omzet met 173 verkooppunten voor Carpetland.

Teppich Frick is een vrij jonge keten die in het verleden in een hoog tempo winkels opende. Er liggen plannen klaar voor 18 nieuwe vestigingen. Jan De Nys, managing director van Mitiska, ziet ruimte om de keten uit te breiden tot 250 á 300 verkooppunten.

Teppich Frick, vooral aanwezig in het westen van Duitsland, is afgetekend marktleider in een gefragmenteerde markt. Ondanks het nationaal karakter is het nauwelijks of niet aanwezig in belangrijke gebieden zoals de regio's Hamburg, Berlijn en München.

Mitiska verwerft een belang van 50 procent in Teppich Frick door in te tekenen op een kapitaalverhoging van 640,8 miljoen frank. ,,Het geld komt in het bedrijf'', zegt Jan De Nys.

Mitiska verwerft de managementcontrole over Teppich Frick waardoor de deelneming volledig geconsolideerd kan worden.

Mitiska betaalt omgerekend 10 miljoen frank per winkel. ,,De prijs van een winkelinrichting'', zegt De Nys. Het blijvend engagement van Rewe in de komende jaren moet Mitiska de garantie geven dat Teppich Frick toegang blijft krijgen tot het vastgoedpotentieel van Rewe. ,,Anders loop je het risico een auto te kopen zonder motor.''

Hans Nijstad, gedelegeerd bestuurder van Carpetland, verwacht dat het inpassen van de Duitse keten belangrijke schaalvoordelen gaat opleveren maar wou daar gisteren geen cijfers opplakken. Teppich Frick haalde afgelopen jaar een bedrijfswinst van circa 5 miljoen mark en een nettowinst van 2,5 miljoen mark.

Volgens Luc Geuten, covoorzitter van Mitiska, moeten de cijfers voorzichtig worden geïnterpreteerd omdat de keten een zeer conservatieve boekhouding voerde. Rewe, een groepering met coöperatieve roots die de derde Duitse detailhandelaar is, heeft geen verleden van financiële communicatie.

Door de deelneming in Teppich Frick wordt Carpetland voor het eerst actief in Duitsland. Tot voor kort had de Scandinavische partner en Carpetland-organisatie rond de Deen Jensen een voorkeurrecht op die regio. Jensen telt 26 verkoopwinkels in Noord-Duitsland en bezit 34,5 procent van de aandelen van de Belgische Carpetland-organisatie.

De Duitse transactie geeft aanleiding tot een structuuraanpassing. Mitiska brengt al zijn deelnemingen inzake wooninrichting (behalve Teppich Frick en Carpetland gaat het om Idé/De Fabriekswinkel en Ceramega) in een nieuw platform in, Interiors for Europe. Mitiska gaat 15 tot 25 procent van het kapitaal van Interiors for Europe openstellen voor financiële partners (waaronder de Gimv) waardoor extra financiële slagkracht verworven wordt. De bedoeling is om over drie tot vijf jaar Interiors for Europe apart te noteren. Dat zou de derde beursnotering van de groep worden, naast Mitiska en Brantano.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig