TERNEUZEN -- De Nederlandse minister van Financiën, Gerrit Zalm, is het principieel eens met de noodzaak van een verkeersontsluiting voor de Westerscheldetunnel richting Expresweg Antwerpen-Zeebrugge. Dat heeft de voorzitter van Zeeland Seaports, Daan Bruinooge, gisteren verklaard ter gelegenheid van de opening van een containerkaai in de haven van Terneuzen. Die ontsluiting vergt een zware investering in onder meer een tunnel onder het Kanaal Gent-Terneuzen.

Bruinooge, die ook gedeputeerde voor Economische Zaken van de provincie Zeeland is, zei dat het provinciebestuur zich bijzonder sterk gaat maken om het dossier van de Belgische link naar de Westerscheldetunnel erdoor te krijgen. Zalm kwam begin deze week ter plaatse poolshoogte nemen. ,,Wij hebben hem ervan kunnen overtuigen dat de tunnel onder het Kanaal Gent-Terneuzen een noodzaak is'', verklaarde Bruinooge. Tot de zware investeringen behoren het graven van een tunnel onder het Kanaal Gent-Terneuzen ter hoogte van Sluiskil en de aanleg van een spoorlijn tussen Axel en Zelzate, op de oostelijke oever van het Kanaal.

De realisatie van de tunnel in Sluiskil gaat volgens Bruinooge tussen 300 en 400 miljoen gulden (5,5 tot 7,3 miljard frank) kosten. Aan de spoorlijn hangt een prijskaartje van 823 tot 915 miljoen frank.

Beide projecten moeten in principe gefinancierd worden door de Nederlandse overheid. Maar Bruinooge steekt niet onder stoelen of banken dat Zeeland de rijksoverheid over de meet wil halen met een alternatief financieringsplan waarbij behalve de Nederlandse Staat ook de provincie Zeeland, het havenbestuur Zeeland Seaports -- de havencombinatie Vlissingen-Terneuzen -- en de eigenaars van de Westerscheldetunnel geld op tafel leggen.

De Westerscheldetunnel moet in 2003 klaar zijn maar op de linkeroever is niet in een aangepaste aansluiting met de Expresweg Antwerpen-Zeekust voorzien. In de praktijk betekent dat onder meer dat alle tunnelgebruikers die richting België gaan, over de brug van Sluiskil moeten. Deze overbrugging over het kanaal Gent-Terneuzen moet geregeld opengedraaid worden om zeeschepen te laten passeren.

,,Een brug die gemiddeld acht uur per dag openstaat, vormt een te grote belemmering van het vrachtverkeer. Bovendien zal de verkeersstroom richting België fors toenemen na de ingebruikneming van de Westerscheldetunnel'', argumenteert Bruinooge.

Ondertussen vordert de bouw van de Westerscheldetunnel zeer moeizaam. Beide boormachines werden al tot tweemaal stilgelegd door vervormingen aan de betonnen tunnelringen. Dat leidt tot waterinsijpeling in de tunnelkoker. Sinds enkele dagen wordt in een van de twee tunnelkokers een poging ondernomen om de schade te herstellen en het boorproces weer op gang te brengen.

De werkzaamheden in de tweede tunnelkoker liggen nog zeker tot in augustus stil.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig