BRUSSEL -- Delhaize, de grootste supermarktgroep van België, verdiende in het eerste kwartaal van dit jaar netto 48,3 miljoen euro. Dat is liefst 81 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De forse winststijging is te danken aan de hogere omzet en de besparingen die de groep realiseerde dank zij de integratie van de Amerikaanse keten Hannaford, die ze in 1999 overnam.

De omzet steeg met 8,2 procent tot 5,4 miljard euro. De ebitda (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) steeg met 12 procent naar 408,7 miljoen euro.

Vooral Delhaize America -- dat de ketens Food Lion en Kash n' Karry en Hannaford overkoepelt -- heeft de wind in de zeilen. Indien geen rekening wordt gehouden met de opening en sluiting van winkels, steeg de omzet in de VS met 1,5 procent, dankzij een verbetering van de productenwaaier en meer selectieve promoties. Analisten waren vooral te spreken over de verbetering van de brutomarge in de VS, van 26,3 tot 27,8 procent.

De hogere verkoopcijfers in de VS waren mee te danken aan de sterke dollar, die in het voorbije kwartaal gemiddeld vijf procent duurder was tegenover de euro dan een jaar geleden.

De omzet in België (in de winkels die minstens één jaar open zijn) steeg met 2,1 procent, terwijl de totale omzet in ons land 4,3 procent hoger ging naar 804 miljoen euro. De ebitda daalde in België echter met ruim 6 procent tot 37,3 miljoen euro.

In de andere Europese vestigingen -- onder meer Griekenland, Tsjechië, Slovakije en Roemenië -- klommen de verkoopcijfers 34 procent tot 276,6 miljoen euro. In Azië, waar Delhaize 87 winkels heeft in Thailand, Indonesië en Singapore, verkocht de groep voor 52,7 miljoen euro. Dat is een stijging met 23 procent.

Delhaize herhaalde zijn verwachting dat de groepsomzet dit jaar met ongeveer 5 procent moet stijgen. Er zijn 131 nieuwe winkels gepland, waardoor Delhaize eind dit jaar wereldwijd 2.575 vestigingen zou moeten hebben. In de eerste drie maanden van het jaar openden 12 nieuwe winkels de deuren.