AMSTERDAM (reuters, eigen berichtgeving) -- De belangrijkste Europese luchtvaartmaatschappijen maakten vrijdag een mooie beursdag mee. Het sars-virus lijkt te wijken en tegelijkertijd groeit de hoop dat er binnenkort op Europees niveau, in plaats van bilateraal, onderhandeld kan worden met de VS over luchthavenakkoorden.

De algemene economische malaise gecombineerd met de aanslagen van 11 september, de Irak-oorlog en het sars-virus hebben menig luchtvaartmaatschappij in moeilijkheden gebracht. Besparingsrondes en ontslagen waren de afgelopen maanden dus schering en inslag in de luchtvaartsector. Donderdag deelde de Belgische luchtvaartmaatschappij SNBA nog mee dat ze 20 miljoen euro bespaart om haar doelstellingen te halen.

Maar de sector lijkt stilaan het licht aan het einde van de tunnel te zien. Het sars-virus lijkt stilaan bedwongen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) deelde donderdag mee dat ze overweegt om het negatieve reisadvies voor Peking en de omliggende provincies in te trekken. Eind april schrapte de WGO al de reiswaarschuwing voor Hongkong en de provincie Guandong waar het eerste sars-geval werd ontdekt.

Daarbovenop kwamen de Europese ministers van Transport donderdag overeen de Europese Commissie het mandaat te geven om te onderhandelen met de Verenigde Staten over een luchtvaartakkoord. De Europese Commissie wil met de VS onderhandelen over een vrije transatlantische luchtvaartzone.

Nu onderhandelt elke lidstaat nog altijd afzonderlijk met de VS. In de huidige open-skies-akkoorden zijn de voordelen van landingsrechten in de VS dus gereserveerd voor luchtvaartmaatschappijen uit de eigen lidstaat.

Die bilaterale overeenkomsten stonden dikwijls fusies in de weg. Zo ketsten fusiegesprekken tussen KLM en British Airways enkele jaren geleden onder meer af omdat het bilaterale Nederlands-Amerikaans open-skies-akkoord niet voor de fusiemaatschappij zou gelden.

Luchtvaartakkoorden op Europees vlak zouden eindelijk de deur openen voor de noodzakelijke consolidatie en sanering waar de Europese luchtvaartsector door moet. De sector kampt immers met een enorme overcapaciteit.

Bovenop dat goede nieuws deelden de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Continental Airlines en haar Australische sectorgenoot Australian Airlines vrijdag mee dat de boekingen opnieuw vlotter binnenlopen.

Al dat positieve nieuws bezorgde de belangrijkste Europese luchtvaartaandelen gisteren een mooie dag. Uitschieter was lagekostenmaatschappij Easyjet. Het aandeel ging meer dan twintig procent hoger na de mededeling dat het aantal passagiers in mei verdubbelde tegenover dezelfde maand vorig jaar. British Airways boekte bijna tien procent vooruitgang, terwijl Lufthansa en KLM respectievelijk ruim vier en elf procent aandikten.