Het nieuwe kust-logo
©
OOSTENDE -- ,,Elk product dat efficiënt naar buiten wil komen, heeft een logo. En dat logo moet je overal terug zien. Dat is een goede manier om je product te verkopen. Daarom hebben we ook voor onze kust een logo ontworpen. Dat zal de dynamiek van het toerisme versterken'', aldus Renaat Landuyt, de Vlaamse minister van Toerisme. Met twee bibberende modellen in bodypaint werd het logo gisteren aan boord van de Mercator in Oostende officieel aan het publiek voorgesteld.

Voor Renaat Landuyt is het kustlogo symbolisch. ,,Het is de eerste keer dat de tien kustgemeenten eensgezind samen naar buiten komen als één product. Voortaan zal dat logo overal worden afgedrukt. Het komt op elke toeristische folder van elke gemeente en ook op die van Toerisme Vlaanderen.''

De kust is niet de eerste regio in West-Vlaanderen met een eigen logo. Eerder al pakte de Westhoek ermee uit, met een succesvolle communicatie en een groeiend aantal bezoekers tot gevolg.

Aan een discussie over de Vlaamse of de Belgische kust, wil Landuyt zich niet langer wagen. ,,Het is gewoon onze kust. En dat zijn de tien gemeenten in West-Vlaanderen die aan zee liggen.''

Landuyt heeft nog enkele andere initiatieven om de kust te promoten. Naar analogie met een gelijkaardige brochure in de Westhoek is nu ook de brochure KustSchatten uit. Elke gemeente van de kust presenteert er haar mooiste plekjes, maar ook haar minder bekende vormen van recreatie. Voor het eerst heeft de kust hiermee een aantrekkelijke overzichtsfolder.

,,Ik denk dat de kustgemeenten langzaam zullen beginnen inzien dat de tijd voorbij is om zichzelf als gemeente apart te promoten. Beter wordt het om nauwer met het nieuwe provinciale overheidsbedrijf Westtoer samen te werken'', meent Landuyt. Met de steun van Vlaanderen, Europa en de gemeenten is er via Westtoer 100 miljoen beschikbaar om de kust nieuw leven in te blazen. Het logo en de brochure KustSchatten zijn daarvan de eerste initiatieven.