Meer dan vier op tien Britten bezitten een gsm. Dat is het gevolg van een tweede recordkwartaal op rij voor de groeiende Britse gsm-industrie. Door het aanhoudende succes van vooraf betaalde gsm-pakketten, zonder contract of maandelijkse huur, is het totaal aantal Britse gsm-bezitters gestegen tot meer dan 24 miljoen.

Elk van de vier Britse operatoren kreeg meer dan 900.000 nieuwe abonnees in het kwartaal van oktober tot december. Dat wijst zowel op een onlesbare dorst naar mobiele communicatie bij de bevolking als op vernieuwende marketingstrategieën.

Orange, in die periode opgekocht door het Duitse Mannesmann, staat op kop met netto 1,41 miljoen nieuwe klanten in dat kwartaal. In december alleen kwamen er 856.000 bij. Orange had eind vorig jaar 4,9 miljoen klanten in vergelijking met 2,16 miljoen het jaar voordien. Naar eigen zeggen heeft het nu meer dan 5 miljoen klanten.

Adviseurs van Mannesmann gebruikten die cijfers om hun argument te staven dat Mannesmann en Orange samen betere groeivooruitzichten hadden dan Vodafone en Mannesmann samen. Mannesmann verdedigt zich tegen een vijandig overnamebod van Vodafone AirTouch, de grootse mobiele operator ter wereld.

Vodafone, dat Orange moet verkopen als het overnamebod lukt, repliceerde dat het succes van Orange uitstekend nieuws was voor Vodafone. Het succes zou immers de verkoopprijs doen stijgen.

Vodafone heeft nu meer dan 7,94 miljoen abonnees in Groot-Brittannië en ongeveer 35,5 miljoen wereldwijd door zijn activiteiten in 24 landen. Vodafone kon in het laatste kwartaal netto 3,98 miljoen nieuwe abonnees aantrekken, waarvan 1,1 miljoen in Groot-Brittannië en 640.000 in de VS. Chris Gent, topman van Vodafone, zei: ,,De cijfers tonen aan dat de groei van de mobiele communicatie wereldwijd sterk blijft en we blijven versnellen.''

BT Cellnet kreeg 1 miljoen nieuwe abonnees, maar loopt met 6,96 miljoen klanten nog altijd achter op Vodafone wat betreft het totale aantal abonnees. BT Cellnet beweert echter marktleider te zijn voor klanten die een contract hebben (3,93 miljoen) en op het vlak van mobiele internetdiensten.

One-2-One, eigendom van Deutsche Telekom, kreeg in het laatste kwartaal van 1999 903.000 nieuwe klanten.

© Financial Times