PARIJS (reuters) -- De Franse hotel- en ontspanningsgroep Club Med maakt dinsdag, bij de voorstelling van de jaarresultaten, haar langverwachte internetinspanningen en e-strategie bekend.

Eerder op de dag schoten de aandelen van het reisbureau al 13,3 procent omhoog tot 125 euro (5.042 frank) toen bekendraakte dat voorzitter Philippe Bourguignon zitting neemt in de raad van bestuur van de Amerikaanse on line handel eBay. Club Med meent het dus met de elektronische handel, vonden de beleggers.

,,Een sterkere on line aanwezigheid maakt het Club Med mogelijk te besparen op het prijzige papierwerk van catalogussen. Er zijn ook minder agentschappen nodig en de reisorganisator kan zichzelf beter promoten bij een veel groter publiek'', zei een analist.

Club Med deelde mee dat de website, die tot nu toe weinig commercieel opgevat was, vanaf halfweg dit jaar klanten in staat stelt reservaties te doen. Club Med On line springt nu pas uit de startblokken omdat het bedrijf niet alleen rekening hield met de vooruitgang in internettechnologie. ,,Ook onze reservatiesystemen moesten klaar zijn'', zei de woordvoerster.

Gilles Raffort, specialist vrijetijdssector bij ING Barings, zei dat de band van Bourguignon met eBay goed nieuws is. ,,De mensen beschouwen dat als een signaal omdat hij een internetkenner is en omdat hij zich bewust is van het enorme on line potentieel voor Club Med, een bedrijf gezegend met een wereldberoemde merknaam.''

,,Op dit moment is de website van het bedrijf niet erg goed, maar als ze hem ontwikkelen, zijn de e-commerce-mogelijkheden enorm en verdient het bedrijf een hogere marktwaardering'', besloot Raffort.